Svar: Opvågninger om natten - 20 mdr.
24. februar 2012
Alder:
20 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brev :)
Jvf. mit svar på dit tidligere brev, så vil børn i jeres datters alder ofte have svært ved at sove og også ofte have en periode, hvor de vågner med gråd og nogle gange skrig om natten. Det handler om den udvikling hun lige nu går igennem.
Det lyder dog også som om at jeres datter kan have et mildt anfald af natteskræk, som ikke er det samme som mareridt. Natteskræk opstår f.eks. ofte først på natten og ikke hen mod morgenstunden og barnet vågner ikke og kalder, men vågner med et skrig. Når man kommer ind til barnet så sidder det ofte op i sengen og kan godt have åbne øjne - barnet ser ofte vågen ud, men er det ikke, barnet sover.
Derfor vil børn i denne situation ofte heller ikke lade sig trøste. Når man prøver at holde om dem, røre ved dem skubbes man væk og taler man for meget, bliver barnet tydeligt irriteret. Det bedste man kan gøre er at berolige barnet uden for mange ord og for mange kærtegn, hjælpe hende med at blive lagt ned igen, få dynen om sig og komme videre i søvnen.
Nogle gange kan det være nødvendigt at tage hende op og lægge sig med hende, som din mand også gør - og så lade hende være. At tænde lys, tilbyde vand eller andet er ofte ikke en god idé, fordi hun jo sover og det er med til at vække hende og dermed også med til at gøre hende ekstra forvirret. Hun forstår ikke hvad der sker og kan ikke forholde sig til det.
Så prøv når det sker at hjælpe hende videre i søvnen uden for meget snak og uden for mange aktiviteter.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske