Svar: Skift mellem søvnfaser
25. februar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Aleksandra
Tak for dit brev :)
Nogle børn har rigtig svært ved at skifte mellem søvnfaser og skal som hos jer, have lidt ekstra hjælp til dette. Du kan hjælpe hende på flere måder, - du kan være parat når du fornemmer at hun er ved at vågne, lægge dine hænder beroligende på hende og lulle hende videre i søvnen. Du kan trille hende en lang tur, så hun ved at være i bevægelse hjælpes til at komme videre i søvnen og ofte kan det også hjælpe at lægge sig med hende, amme hende og lade hende falde i søvn ved siden af dig i din seng og hun vil så kunne sove videre netop fordi hun mærker dig helt tæt på og fordi hun får lov til at blive liggende, hvor hun er faldet i søvn.
Det er højst sandsynligt noget hun vokser fra og i takt med at hun bliver ældre og hun begynder at være mere vågne og aktiv mellem sine lure, spiser mere skemad, får mere fast rytme og søvnen naturligt ændrer sig og også ændre sammensætning, så vil hendes evne til at sove et længere søvnstræk naturligt bedres.
Lige nu kan det være en rigtig god idé at arbejde på, at se dagen inddelt i aktive og vågne perioder og så I perioder hvor hun sover. Det vil være rigtig godt at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt og at hun altid får mælk når hun puttes. Og derudover skal hun så mellem sine lure holdes aktiv, I skal snakke og hun skal studere og mærke verden og du skal hjælpe hende med at bruge sig selv fysisk.
Hun skal blive fysisk og mentalt træt og hvor du tidligere sandsynligvis har brug meget tid på at skærme hende og svøbe hende, så skal du nu fokusere på at hun godt må bruge sig selv mere aktivt og at hun nu ikke længere er et spædbarn men en lille baby.
Det vil være rigtig godt hvis du kunne lege bevægelege med hende. Bevægelege i denne alder kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Med den alder hun har nu, vil hun ganske givet også synes det er sjovt at studere dine hænder og fingre. Derfor kan du nu begynde at synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se hvordan hun studerer og prøver at følge med og måske hun snart vil forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig at hun gerne vil have du synger.
Sæt hende i en bæresele og vend hende så hun kan kigge ud på verden. Lad hende følge med i hvad der sker, lad hende opleve, mærke vinden i ansigtet når I er ude at gå i den friske luft.
Du skriver at det er svært at finde en dagsrytme, fordi hendes rytme ændrer sig hele tiden - men det er netop det, som er udfordringen, - at du nu hjælper hende til at få en rytme, som ligner sig selv mere og mere for hver dag der går. Det vil sige et fast stå op tidspunkt om morgenen og et fast puttetidspunkt om aftnen og i takt med at hun begynder med skemad skal hun også have mad på faste tidspunkter af dagen og hun skal være aktiv og puttes til faste tidspunkter dagen igennem.
Det bliver lettere de næste to måneder, og på den måde arbejder tiden også for jer, så det kommer stille og roligt :)
Du kunne evt. have glæde af at se filmen fra min dvd "Sådan sover dit barn" om Anton på 3 måneder. Det hedder "det lille barns søvn" og kan downloades for 35 kr.
Håber at ovenstående giver dig lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske