Svar: Græder ved putning - 3 mdr.
26. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brevog tillykke med lillesøster :)
De fleste børn vil i 3 måneders alderen trives med at sove ca. 15 timer i døgnet. Ofte fordelt så de sover f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten.
Jeres datter sover ofte 2-3 timer om formiddagen, 2 timer til middag, en time sidst på dagen og så en powernap om aftenen - det giver ofte måske 6 timer eller mere samlet set og derfor er det helt naturligt at hun både har svært ved at overgive sig til søvnen om aftnen og naturligt at hun også kan få en vågenperiode midt på natten, hvor hun tydeligvis ikke kan sove mere ...
De fleste børn vil trives med 3 lure dagligt i denne alder, men måske din datter stadig har brug for sine fire lure og det er så okay. En løsning hos jer kunne derfor godt være det du selv foreslår - at du vækker hende om aftenen, så hun der kun sover en powernap og derefter er vågen sammen med jer og så måske først går i seng kl 22. Det er helt okay, at hendes nattesøvn på den måde bliver kortere og at I lige nu ser aftenen som jeres familietid og ikke partid, fordi hun efter en længere vågenperiode om aftenen også vil sove bedre om natten.
Faktisk sover mange børn i 3-4 måneders alderen først sent til natten og det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre og søvnen ændre sammensætning, hun kommer igang med skemad osv. I takt med at dagen får mere rytme og stabilitet så bliver hendes søvnrytme om natten også anderledes og puttetidspunktet vil ofte flyttes sig frem.
Du kan også forsøge at flytte lidt på din datters lure i løbet af dagen og arbejde på at hun sover sin 3. lur lidt senere og derfor også puttes lidt senere til natten. Hvis hun f.eks. puttes 9.30 til formiddagslur og der sover 2 ½ time, altså vågner kl ca 12, så kan hun sandsynligvis puttes til middagslur kl 14 og igen sove et par timer og så kan hun puttes til 3. lur kl 18 og på den måde måske slå luren kl 16.30 og 19.30 sammen til en lur der ligger midt imellem de to nuværende. Derefter kan hun så være vågen og blive puttet til natten, når hun igen viser sig parat.
Det er dog her vigtigt at sige, at det kan være meget svært at ændre rytme hos så lille et barn, men du kan godt forsøge det, - altså arbejde på at hun kan nøjes med 3 lure i stedet for fire og så arbejde på at de ligger lidt senere end tilfældet er lige nu i håb om at aftenerne så vil forløbe bedre hos jer ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske