Svar: Stadig uro og gråd om natten
26. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg anbefaler altid at de fire flasker modermælkserstatning som børn ofte har brug for i 7 måneders alderen ligger: tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. At sove igennem i denne alder er at få mælk omkring midnat, sove 5-6 timer og så få mælk igen tidlig morgen og det lyder for mig som om at I har lidt for store forventninger til hvordan jeres dreng bør sove om natten .. :)
Og så vil de fleste børn i den alder også have behov for at få ca. 750ml mælk via flaske og derudover mælk via grød og mos og også vand via kop. Det lyder derfor som om at jeres dreng indtager for lidt mælk og jeg synes I skal prøve at lave lidt om på planen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med vand og mælk og smørklart. Vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske - da den er givet tidlig morgen. Hvis han sover om morgenen og ikke vågner og melder sig for at få flaske, må I bibeholde flasken formiddag.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas eller hjemmelavet mos. Suppleres med mad i hånden at gumle på og hvis han er rigtig god til at tygge, må du også gerne prøve med bløde rugbrødshapsere. Men mosen er vigtig og gerne så varieret i smag som muligt. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at sutte og gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, forsøg gerne med forskellige risretter med sovs, det er godt til at træne lidt mere bid :) Suppleres med en kartoffelbåd fra ovnen, et kogt stykke blomkål eller broccoli eller lignende at sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Flaske og puttes ca kl 20 som nu.
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig uden yderligere mælk, men kan godt have brug for stillingsskift osv. for at komme videre i søvnen.
Som du kan se af min plan så ligger der altså to flasker i løbet af natten - omkring midnat og igen tidlig morgen :)
Derudover er der mere skemad - grøntsagsmos til frokost (og det må gerne være en middagsret fra glas eller frost, så det er let i hverdagen) - mosen udgør en stor del af indtaget i forhold til brødhapsere. Derudover også flerkornsgrød i stedet for toastbrød om eftermiddagen, det giver også ekstra mæthed og det er vigtigt at skabe godt med mæthed hele dagen igennem.
Det er også en rigtig god idé at lave hans mad med mælk, fordi det er med til at hæve energiindholdet i maden og gøre den mere ernæringsrigtig for ham og den udvikling han skal igennem. Hvis ikke maden energiberiges med både mælk og ekstra fedtstof så skal han spise meget store mængder for at blive dækket nok ind og det kan han naturligt ikke med den alder han har.
Maden, måltiderne, madens sammensætning osv. har naturligt indflydelse på hvordan hans mave fungerer og der kan naturligvis godt være en sammehæng her. Det er vigtigt at huske på at maven kan rumle, fordi den nedbryder føde, men den kan også rumle, fordi den har brug for mere mad ... :)
Jeg tror måske I går lidt for hurtigt frem. Det kan jeg godt forstå I kommer til, fordi han motorisk er langt fremme i sin udvikling, han kravler osv. selvom han ikke er ret gammel og derfor forventer I naturligt at han er parat til mere rigtig mad. Men jeg fornemmer at han mundmotorisk er et andet sted og derfor stadig skal have mere skemad, mere mos og mere grød som mætter ham godt - og stadig også en del mælk - gerne 180-200ml i hver flaske, i hvert fald aften og sen aften :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske