Brev:
Vil ikke spise og tager ikke på - 7 mdr.
27. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise og tager ikke på - 7 mdr.
Hej Helen,
Jeg har en datter på 7 1/2 måned, der er velfungerende, social, nysgerrig og generelt glad og tilfreds. Hun vejede 3800 ved fødslen og vejer nu 8,6 kg og er 74 cm lang. Hun har altid ligget højt på både højde og vægtkurverne (hun vejede 7,8 kg ved sin 5 mdrs undersøgelse).
Da hun blev fire måneder begyndte vi med grød 1 gang dagligt. Dette gjorde vi mest af den grund at hun ikke kunne holde fingrene fra vores mad, helt bogstaveligt. Det gik for det meste ok. Alt mellen 5 og 25 skefulde om dagen, og generelt med et smil.
Da hun blev 6 mdr (nærmest på selve dagen!) stoppede det helt. Hun bliver sur og klynker, lukker munder hermetisk og vender hovedet væk. Og så rækker hun ud efter min mad i stedet!
Hun vil gerne gumle på rugbrødsskiver, agurk, gulerod osv og prøver for det meste nye ting 1 gang. Men ikke om hun vil have en ske i munden, med mindre hun selv fører den. På en god dag ( og de er sjældne) får jeg lidt frugtmos i hende med jern i, men ellers nægter hun alt. Hun får derfor heller ikke den nødvendige mængde jern hver dag, og det dur jo ikke.
Min fornemmelse er at hun er frustreret over ikke at kunne selv, men det bliver hun jo desværre ikke mæt af. Jeg tilbyder hende mad 3 gange om dagen baseret på hvornår hun virker mest oplagt, men altid sammen med vores måltider. Jeg varierer mellem grød, mos, babymad fra glas og vores mad blendet. Ingen ting dur. Det har nu stået på i 6 uger. Jeg holdt pause i en uge for at se om det ville hjælpe efter at have læst din bog. Men nej. Og nu er jeg snart ved at nå det punkt hvor jeg har mest lyst til at give op. Jeg ammer hende ca 6 gange i døgnet, men må desværre konstatere at det åbenbart ikke er nok, da hun kun har taget 800 gr på på 2 1/2 mdr. Og det sidste bekymrer mig meget. For hvad stiller jeg op?
Jeg har intet problem med at forsætte amningen, men det er åbenbart ikke nok for hende længere. Jeg er blevet anbefalet af en sundhedsplejerske at stoppe amningen om natten, men føler det er en lidt voldsom metode at "sulte" hende om natten for at få hende til at spise om dagen. Jeg havde nok en forventning om, at hvis hun bare begyndte at spise, så ville hun automatisk miste interessen og behovet for at blive ammet. Det skal måske tilføjes at jeg ikke har forsøgt at sætte struktur på hendes hverdag mht søvn og måltider. Jeg vil meget gerne give hende muligheden for selv at regulere sin søvnrytme og har ikke lyst til at vække hende hvis det ikke er strengt nødvendigt. Så hun bestemmer selv, men følger en rimelig rytme med en lang lur om formiddagen og enten en lang eller to korte om eftermiddagen. Hun sover oftest fra 21 til 6 med 2-3 amninger.
Har du et godt råd til at få en lille selvstændig pige til at spise?
Med venlig hilsen
Sisse