Svar: Vil ikke spise og tager ikke på - 7 mdr.
27. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Sisse
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt at høre at din datter virker til at have lyst til at putte i munden og denne naturlige nysgerrighed, skal du naturligvis udnytte. Derudover skal du naturligvis sikre hende mælk - men det er vigtigt at hun ikke længere tilbydes mælk når hun ikke spiser - så mælken ikke hele tiden erstatter den rigtig mad og det er her meget vigtigt at du nu forsøger at indføre en fast plan i løbet af dagen. Det handler f.eks. om at hun altid skal tilbydes skemad og mad i hånden, når hun vågner af en lur samt vand af kop og at brystet først tilbydes, når hun skal sove igen - og det ikke hver gang, amningerne skal skrues ned nu :).
Det er også meget vigtigt at hun tilbydes små hyppige måltider og at du holder fokus på at lidt er bedre end ingenting. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan komme ind i en rytme, hvor hun spiser på nogenlunde faste tider, fordi det også er med til at gøre at hun stille og roligt begynder at føle sult og dermed behov for at spise.
Da hun tydeligt viser interesse for den mad du spiser, så vil det være rigtig godt at du tager udgangspunkt i den mad. Hun må altså gerne få mad som smager af noget og du skal give hende mos af de smagfulde grøntsager og gerne give hende lidt sovs på. Hvis du laver lidt tomatsovs eller lidt sovs generelt lavet med sødmælk, eller laver en kødsovs, så må hun gerne få lidt af dette på sin mos.
Derudover skal hun have brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og du skal motivere hende til at spise. Det er rigtig vigtigt at hun sidder med ved bordet, sidder i høj stol når I skal spise og at I har en rutine omkring dette. Hun skal altså forbinde det at blive sat der med at spise, hun skal ligesom vide, hvad der nu skal ske.
Det er derudover vigtigt at hendes mave fungerer. Du skal sikre dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad. Hvis hun har hård mave, kan det være nødvendigt at give laktulose i en periode, så du er sikker på at det ikke er det, som spiller ind.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, stimulerer hendes mundmotorik og samtidig lærer det hende at det man putter i munden kan smage af noget og smage forskelligt - så hun på den måde får en nydelse og god oplevelse. Det kan være en god idé at starte med mad i hånden og så følge efter med skemaden bagefter.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis din datter er en pige, som er rigtig meget på og meget nysgerrig, så kan det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør som sagt ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og lige nu skal dit fokus være på rytmen omkring det at spise. Derfor synes jeg også at du skal begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og også tilbyde hende mellemmåltider og det gør ikke noget at der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne nøjes med at amme hende 4 gange i døgnet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Amning, sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes uden amning - sover derfor sandsynligvis også en kortere formiddagslur, men det gør ikke noget, det vil være fint at hun nu begynder at sove længere middagslur så hun kan nøjes med to lure dagligt.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden, du kan også købe et glas med mos. Det er ikke så vigtigt om det er hjemmelavet eller købt, lige nu er det vigtigste at hun kommer igang med at spise. Hun skal tilbydes vand af kop og ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har sovet og må her gerne begynde at sove en længere lur.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Skal ikke længere ammes eftermiddag og powernappen kan ofte springes over, netop fordi hun begynder at sove længere middagslur
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad. tilbydes igen mad i hånden som hun selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30-20. I takt med at hun kun sover 2 lure i løbet af dagen vil puttetidspunktet naturligt rykke sig frem og hun vil gå tidligere i seng.
Sen aften 23-24: amning og må gerne ammes rigtig godt fra begge bryster, så du er sikker på at hun er fyldt godt op og behøver herefter ikke mælk igen før næste morgen tidligt. Det vil være rigtig fint at arbejde på at hun sover 5-6 timer uden mælk om natten :)
Søger hun brystet skal hun naturligvis have det, men prøv at lirke brystvorten ud og erstat med kærtegn osv. så hun stille og roligt lærer at sove uden :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske