Brev:
Putning til natten
27. februar 2012
Alder:
19 mdr.
Putning til natten
Hej Helen :-)
Så er jeg tilbage igen. Der er sket rigtig meget, vi har fået en skøn lille søn og han er allerede 4½ mdr.:-)
Mit spm. er: Hvis jeg lige prøver at sætte dig ind i tingene. Vores datter på 19mdr. har altid haft lidt svært ved at sove til natten og har mange opvågninger om natten. Vi kører et rimeligt fast skema, der passer med dagplejen, da det fungerer rigtig godt!
Hun er først kommet af med flasken, når hun skal sove til natten for 1 mdr siden. Jeg ved godt at det er for sent, men vi har brugt undskyldningen at hun ikke ellers drikker mælk og at hun har været RIGTIG glad for den. Vi ville ellers have taget den fra hende, inden vores søn blev født, men fik det ikke gjort pga sygdom. Vi "glemte" flasken for en lille måned siden og siden har det ikke været noget problem at undvære den, dejligt:-)
Inden lillebror blev født og nu sidder vi ved hende, når hun skal sove. Vi snakker dagen igennem og synger en sang og ligger hende over, hvor vi så holder hende i hånden indtil hun sover. Det kan tage alt fra 10min. - 1 time. Det er lidt for lang tid synes jeg, men hvis vi tager hånden fra hende, rejser hun sig med det samme og vil op til os. Hun føler sig tryg med vores hånd i hendes. Vi har prøvet med en bamse osv., men... det er ikke vores hånd.
Min mand arbejder også nogle aftener og det er lidt et problem, da vores børn ca. bliver lagt på samme tidspunkt. Vi kan ikke holde dem oppe længere. Så jeg kan ikke være alene med dem, da hun ikke kan falde i søvn uden jeg er ved hende hele tiden. Vores søn er meget nem at putte, han får en flaske og bliver lagt over og så sover han næsten med det samme.
Har du et forslag til hvordan vi kan ændre på at vi ikke skal sidde ved hende i så lang tid, når hun skal sove til natten? (Hun sover fint i barnevognen om dagen) Jeg vil selvfølgelig gerne sidde ved hende, men det er for lang tid nu. Vi skulle nok have gjort noget ved det noget før, men ville gerne at hun skulle føle sig tryg og ikke udenfor, nu lillebror er kommet til verden.
Mit andet spm. hænger sammen med det første, hun vågner flere gange om natten, nogle gange bare for at få en sut, andre gange for at hun vil holde os i hånden (det er sikkert vores egen skyld, da hun er faldet i søvn med vores hånd) der er også ok, bare det ikke igen tager 20min til 1 time og det kan forekomme flere gange om natten. Man bliver ret træt af det!
Min mand er den der har stået for vores datter om natten, inden lillebror blev født, da jeg havde svært ved at komme ud af sengen om natten pga. bækkenløsning. Og det er også ham, der står for hende nu om natten, da jeg har lillebror.
Det skal lige siges, at hun har taget rigtig godt imod lillebror og det var kun de første par uger, hun blev ked af det, når han græd. Ellers er hun rigtig glad for ham og viser ham stolt frem.
Min mand har ofte valgt den "lette" løsning" og det er at have taget hende med ind på vores gæsteværelse, så er hun som regel faldet i søvn med det samme, med ham i hånden. Og der har de så sovet til næste morgen.
Vi ved ikke helt, hvordan vi skal starte på at ændre mønstret, så vi håber på, at du kan hjælpe os.:-)
Mange hilsner fra os alle:-)