Svar: Putning til natten
27. februar 2012
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Velkommen tilbage og dejligt at høre - og også tillykke med - at I har fået en lillebror:)
Det er helt naturligt at jeres datter har brug for at I er hos hende, når hun skal sove. og det er helt naturligt at hun gerne vil holde jer i hånden - det er næsten symbolsk for at holde fast i at I stadig er der for hende, at I stadig vil hende og ikke slipper hende, selvom der nu er kommet en baby ind i familien.
Det er vigtigt at prioritere tid på hende om aftenen, fordi det er det tidspunkt hvor hun føler at hun kan have jer for sig selv. Her er hun sikker på at I er der for hende og det har hun brug for at føle :)
Man kan gøre flere ting - men det som jeg umiddelbart tænker er at I skal forsøge at lære hende at falde i søvn uden at holde jer i hånden. Og ja - gerne med en puttebamse, putteklud eller noget andet i stedet at holde i eller holde om.
Som det er hos jer lige nu så starter jeres ritual med at jeres datter er hos jer, taler dagen igennem, synger sang osv. og derefter lægges hun over i sin seng. Jeg vil foreslå at I nu begynder at putte hende direkte i sengen, så ritualet starter der og så hun ikke skal flyttes undervejs. I kan så holde hende i hånden og synge for hende, tale dagen igennem osv. men det vil også være en rigtig god idé at læse en godnathistorie for hende.
Det at I skal sidde med en bog, bladre og vise hende billederne i bogen gør nemlig at hun er "nødt til at slippe jeres hånd" for at bladre og I kan godt bede hende om dette. På den måde kan I stille og roligt lære hende at slippe jer og finde ud af at hun godt kan ligge uden at holde i hånd hele tiden og I kan på den måde også stille og roligt få introduceret noget andet at holde i. I starten vil hun naturligt bede om jeres hånd meget hurtigt og det skal hun også have, men hen af vejen vil hun kunne slippe jer mere og mere. Vælg små korte bøger, og læs f.eks. to bøger, så når I har læst den ene bog, så får hun den at holde i og imens læser I den anden - på den måde er hun beskæftiget i sine hænder og vil måske også derfor slippe jeres ...
Håber I kan bruge denne idé videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske