Brev:
Nægter mad og sover dårligt
29. februar 2012
Alder:
8 mdr.
Nægter mad og sover dårligt
Hej Helen.
Tak for en super brevkasse. Nu vil jeg prøve selv at benytte mig af den og forhåbentlig få lidt hjælp.
Vores datter er 8 måneder og meget frisk, glad og fremmelig. Hun pludrer, leger, sidder, kravler og rejser sig op af stort set alt.
Siden hun var 4-5 måneder har vi forsøgt med mos og grød - både færdiglavet og hjemmelavet. I få perioder er det gået ganske godt og hun har spist 1-2 rimelige måltider på en dag.
Den sidste måned har det dog været noget af en krig overhovedet at få noget i hende. Når skeen kommer i nærheden lukker hun trodsigt munden og vender hovedet væk. Det samme gælder hvis vi med fingrene prøver at give hende noget mad.
Den eneste måde hun vil spise noget på er ved at sidde selv med stykker af mad, så hygger hun sig med at smage på tingene og siger mmm hele tiden. Hun er meget glad for at sidde med en blød bolle selv. Men det er jo ikke meget som rent faktisk kommer ind.
Hun har lært at tage flaske for et par måneder siden, da jeg ville tone amningen ned. Jeg skal på arbejde om 14 dage og far tager over, så det var nødvendigt at amme mindre.
Hun er blevet meget glad for flasken som hun får mme i. Den seneste uge har hun fået 2xvælling i løbet af dagen efter anbefaling fra vores egen SP.
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
07: vågner
09: 1 flaske MME, lægges til lur
11: frokost - tilbydes kogte grønsager og rugbrød m pålæg at spise selv, samtidig med at jeg forsøger med mos.
12-13 1 flaske vælling (mme med tynd grød) og lægges til lur
16-17: amning og eftermiddagsmad (frokost-situationen gentages)
18: aftensmad (tilbydes stykker af vores mad)
19: amning og lægges i seng
20-20.30: vågner og får 1 flaske vælling
23-00: 1 flaske mme
02-03 vågner og er utilfreds, puttes med sut og nus
03:ammes
05-06: ammes
Som du kan se er hendes nat (og min) meget usammenhængende. Jeg har et stort ønske om at hun skal sove fra 00-05, men hun er altid meget sulten kl 03 og ammer alt hvad hun kan der. Derfor, sammen med at hun får så lidt fast føde ind i løbet af dagen, synes jeg også at det er svært at nægte hende amning på det tidspunkt.
Hun er meget morsyg og far duer absolut ikke om aftenen og natten. Hun bliver tosset hvis han prøver at trøste og hun vil slet ikke spise flaske fra ham (heller ikke om dagen).
Jeg går ud fra at far og datter finder ud af det når jeg starter på arbejde om 14 dage, men jeg er dog noget nervøs for om hun overhovedet skal få noget at spise og om der skal komme en modreaktion, hvor hun klynger sig ekstra til mig.
Jeg håber at du kan hjælpe til nogle tips med hvordan vi får lidt mere rigtig mad i hende og får en lidt mere sammenhængende nattesøvn.
Med venlig hilsen
Pernille