Svar: Nægter mad og sover dårligt
29. februar 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :) Der er flere ting som spiller ind hos jer.
For det første har jeres datter en alder, hvor hun naturligt begynder at lukke munden for skeen. Det handler meget sjældent om at hun ikke kan lide maden eller at hun ikke vil spise, men er et udtryk for at hun vil spise selv. Og det er rigtig vigtigt at du giver hende mulighed for dette - men naturligvis skal du stadig prøve at supplere med lidt skemad, for at sikre at hun får mad nok.
Det er vigtigt at maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad og at hun tilbydes så varieret en kost som muligt. Jo mere variation I kan give hende netop nu, jo mere forebygger I kræsenhed senere hen.
Derudover så får hun alt for meget mælk og jeg er bestemt ikke enig i at hun skal have vælling om dagen. Hun må gerne få flaske og hun må også gerne blive ammet, men med den alder hun har nu, vil 3 amninger eller flasker i døgnet være passende. Skal hun have vælling bør det ligge om aftenen og ikke i dagtimerne. Det er vigtigt at hun om dagen spiser mere rigtig mad og naturligt har plads til rigtig mad i maven.
De tre flasker eller amninger bør ligge inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten).
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, kogte buketter af blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på og I følger efter med lidt grøntsagsmos på ske. Vær opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruge som smørbart pålæg :) Vand af kop.
Flaske med modermælkserstatning og puttes til middagslur kl 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos eller lidt tykmælk med revne æbler, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, gode børnevenlige retter er forskellige risretter, pastaretter, der skal være kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Hun kan selv spise stykker af frikadelle og I kan give kartofler moset med sovs på ske eller gaffel. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en del af putteritualet. Det sikrer at hun ikke går sulten i seng og ikke behøver ekstra mad om natten.
Flaske (med modermælkserstatning eller vælling) eller ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes eller flaske x 1
Som du kan se af denne plan så ligger der altså 3 amninger/flasker inden middagslur, aften og sen aften - eller en gang i løbet af natten. Og det er vigtigt at I holder indtaget af mælk på dette niveau. Vælling skal hun ikke have om dagen, det er vigtigt at hun får rigtig mad og vælling er i princippet det samme som en tynd grød.
Der er som du skriver bestemt en sammehæng mellem hendes sparsomme indtag af rigtig mad om dagen og hendes behov for brystet om natten. Men der er også en sammehæng mellem hendes hyppige indtag af mælk og hendes sparsomme lyst til rigtig mad. Og I er derfor nødt til både at få hende til at spise mere og mere rigtig mad hele dagen igennem og samtidig få skruet mælkeindtaget ned - naturligvis skal hun have sin mælk, men den skal ligge hensigtmæssigt i forhold til dagens øvrige måltider - jeg håber at ovenstående plan viser jer hvordan.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske