Svar: Opvågninger om natten - 14 mdr.
29. februar 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er for mig at se ingen tvivl om at I hos jer har haft store udfordringer omkring søvn og flere ting har spillet ind under vejs. Først har jeres datter sovet dårligt, fordi hun har haft ondt - ondt i maven, men også ondt i nakke, skuldre osv. Det lyder som forklaringen, fordi I oplever at kiropraktik har hjulpet.
Derudover har hun sandsynligvis haft problemer med søvnassociationer. Hun har været afhængig af at blive vugget, når hun har skulle sove, hun har også været afhængig af brystet og har sovet med brystet i munden gennem længere tid og dermed også afhængig af at være fysisk meget tæt på dig. Derefter er hun så blevet afhængig af sin flaske og sin sut og har haft brug for at få dette flere gange i løbet af natten.
Udviklingen har naturligt undervejs spillet ind. Hun har haft svært ved at finde fysisk ro, hun har lagt sig i forskellige stillinger, hvor hun ikke har været i stand til at finde en god sovestilling igen og hun har på den måde haft brug for jeres hjælp til at blive lagt godt og komme videre i søvnen.
Hendes drømme aktivitet har været stor og det er den stadig. Det at hun er startet i vuggestue og er væk fra jer om dagen, gør naturligt at hun søger jer ekstra meget om natten og har brug for at mærke jer, brug for at vide at I stadig er der, at I ikke har forladt hende.
Og det er helt normalt at børn i 13-14 måneders alderen sover rigtig dårligt om natten. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se jer, når I går fra hende, så føler hun sig forladt og alene. Hun er også så lille at hun ikke kan forholde sig til tid og derfor ikke ved om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer.
Så med den baggrund, den historie hun har med sig, så har hun ikke nogen gode søvnritualer og rutiner at falde tilbage på lige nu, hvor søvnen naturligt i kraft af hendes udvikling er svær - og det er også sådan at kroppen husker. Den erfaring hun har med sig om at søvnen bliver afbrudt af forskellige årsager, den sidder lagret i kroppen. Det er lidt ligesom folk som har prøvet at have stress. Kroppen husker og den mindste lille ting, der får hjertet til at slå hurtigere, får den der har oplevet stress til at vende og dreje sig i sengen og gør personen søvnløs ... der skal næsten ikke noget til at man ryger tilbage til det gamle mønster, som har man stress igen. Symptomerne er det samme og kroppen husker det, registrerer det.
Så et eller andet sted, så tænker jeg at jeres datter jo har lært at sove afbrudt, det er måden hun altid har sovet på og derfor er det ikke noget man kan ændre fra den ene dag til den anden eller i løbet af et par måneder, men stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, får det bedre, slipper for sygdom, uro osv. så bliver det bedre og hendes søvn vil naturligt også blive bedre. Flasken er hun allerede væk fra og det er super godt. Sutten og behovet for sut hele natten igennem skal I prøve at få væk og hvis hun har brug for den, så prøv at få hende til at finde sutten selv ...
Noget af det I kan gøre nu er at arbejde på en helt fast rytme. Jo mere fast rytme hun har, jo bedre nattesøvn vil hun også have. Det vil sige at I skal forsøge at have et fast stå op tidspunkt hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend. I skal have faste spisetider hele dagen igennem og I skal her også overveje meget hvad I serverer. Det er vigtigt at hun spiser godt og varieret - får masser af grøntsager, ris, pasta, kød, fisk, grød og fiberholdigt brød osv. Det er vigtigt at I også sikrer hende væske nok hele dagen igennem, så hun ikke behøver få dækket sit væskebehov om natten og det er vigtigt at I får aktiveret hende både motorisk og mentalt, når hun er vågen, så hun bruger sig selv rigtig godt i sine vågne perioder. Og også hendes middagslur skal ligge til samme tid hver dag og forsøgt holdt i en fast længde. Hun må meget gerne sove 2 ½ time om dagen og 11 timers nattesøvn, f.eks. fra ca 20 til 07.
Og når hun skal sove så er det vigtigt at have et fast ritual og det kan være en god idé at I giver hende et bad, gerne 1 time før hun skal sove. Det vil være rigtig godt at hun efter badet tilbydes en godnatgrød som en del af putteritualet fordi det sikrer god mæthed flere timer igennem natten :)
Det kan være en rigtig god idé at indføre en puttebamse med den alder hun har nu, fordi den kan fungere som substitut for jer og give lidt af den tryghed hun har behov for og hun kan selv styre behovet for netop bamsen eller putteklud, hun kan ikke på samme måde styre jer ... :)
I skal naturligvis også sikre jer at hun ikke vågner og græder, fordi hun har ondt, øreproblemer, hævede mandler eller polypper eller andet, der gør at hun sover dårligt og derfor vågner og græder ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt forklaring på hvad der sker hos jer og hvorfor tiden også arbejder lidt for jer .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske