Svar: Morgenmad til dreng på 1 år
3. august 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Ditte
Der er ikke noget i vejen for at du giver din søn lidt brød med smør og ost om morgenen, om ikke andet så i en periode og så kan det være at han har lyst til en portion havregrød igen.
Du kan også bare give ham en almindelig portion havregryn med mælk (spar på sukkeret). Der fin des mange morgenmadsprodukter på markedet, men man skal se sig rigtig godt for. Nogle af dem er meget søde og bør ikke vælges til så lille et barn.
Med hensyn til yoghurt, så kommer det meget an på, hvad det er for en type frugtyoghurt du køber. Noget er at betegne som dessert og det er desværre ofte det der henvender sig til børn. Se dig derfor rigtig godt for og lad dig ikke påvirke af reklamens magt.
I stedet for al den søde yoghurt, så kan det være en fordel at give neutral yoghurt og så selv søde den med frugtmos eller friske bær. Der er heller ikke noget i vejen for at du giver ham lidt müsli, men igen skal du se nøje efter hvordan det er sødet og undgå indhold af honning/chokolade osv. Rugbrøddrys er en god ting.
Husk at han også godt må få æg (hårdkogt) en gang imellem, eller engelsk morgenmad 'bacon & egges' hvis I rigtig skal hygge.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske