Svar: Kan jeg gøre noget for søvnrytmen - 4 mdr.
1. marts 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
På sigt vil det være rigtig dejligt og sandsynligvis fungere rigtig godt, hvis din dreng kan sove to længere lure eller sove en kortere formiddagslur og en længere middagslur - fordi det ofte betyder at eftermiddagen ikke bliver for lang og puttetidspunktet om aftenen bliver omkring kl 20 ..
Men, med den alder han har lige nu, så synes jeg han skal have lov til at sove 2 timer om formiddagen og jeg synes derfor ikke du skal vække ham. Til gengæld kan det godt tænkes at han måske bliver puttet lidt for tidligt til middagslur, hvis han sover 2-2½ time om formiddagen og at du skal prøve at putte ham måske ½ time senere end du gør nu, for at se om han så kan sove lidt længere. Hvis ikke, så tag ham op efter de 45 minutters søvn og put ham så til 3. lur når han atter virker træt og til at have behov for at sove.
En lur dagligt på mindst 1 ½ time og gerne mere er vigtigt for at han kommer igennem alle søvnfaser og får den kvalitet ud af luren/søvnen som han har behov for, for at vokse og trives optimalt og derfor synes jeg at han skal have lov til at sove og ikke vækkes :)
Han vil sandsynligvis omkring 6 måneders alderen begynde at ændre i sin rytme. han skal i den alder have mere skemad, vil begynde at være mere vågen og aktiv og dermed også have længere perioder imellem sine lure hvor han leger osv. Rytmen vil derfor naturligt ændre sig og på den måde arbejder tiden også for jer :)
Så ro på lidt endnu - og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske