Brev:
Afvænning af flaske - dagplejebarn
3. marts 2012
Alder:
10 mdr.
Afvænning af flaske - dagplejebarn
Hej Helen.
Tak for tidligere gode råd som har givet pote :0).
Nu er Mikkel ved at være knap 11 mdr og dagplejebarn og har indtil for få dage siden fået 3 flaskemåltider aften/nat. Jeg vil gerne fjerne den flaske han får midt nat, så det arbejder vi på at han ikke skal mere. Nu får han tilbudt vand af kop istedet og det har naturligvis givet mere nattelig uro end normalt da Mikkel er blevet noget sur over det sparsomme udvalg :0).
Men jeg er overbevist om at det er en periode indtil han finder ud af at det er det tilbuddet er. Vores tanker i forhold til at tage den tredje flaske har været at vi synes vi er med til at bevare et behov hos mikkel som reelt set ikke er der.
Men inden længe er han 1 år og skal i princippet af med de andre 2 flaske måltider. Jeg kunne godt tænke mig lidt råd til hvordan det kan gøres bedst mulig. Jeg har fra andre hørt at de gradvist har fortyndet mælken så der tilsidst kun er vand tilbage - kunne det være en løsning? Eller hvad kunne en løsning være i den overgangsperiode hvor han går fra at være vant til mælk til ingen mælk??'
Jeg skal snart starte på arbejde igen så vil gerne have en god rutine med ham inden da og slippe for at rende om natten :0)..
Mikkel er stadig ikke begyndt at kravle eller bevæge sig rundt. Han sidder og ligger på maven, men er jo ikke så fysisk aktiv, så jeg synes ikke han burde have behov for så meget mælk om natten.
Hans dagsrytme ser sådan ud:
Kl. 7 havregrød
kl. 9 frugt og brød
kl. 11.30 Rugbrød, grønt og evt. lidt øllebrød
Kl. 14.30-15: frugt og brød
Kl. 17.30 aftensmad og lidt frugtmos
Kl. 19: 1 portion grød ( 1 dl )
Kl. 20 150 ml mme.
Kl. 23-24: 150-180 ml mme.
Han drikker mest vand til måltiderne.
Jeg glæder mig til at høre hvad du tænker kunne være fint at sætte ind med når han skal af med flaskerne.
Hilsen Charlotte