Svar: Afvænning af flaske - dagplejebarn
3. marts 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Det er vigtigt at Mikkel får 400 ml mme dagligt til han er et år, fordi det er med til at sikre hans behov for jern og sikrer at han ikke går ind i sit andet leveår, med for lav jernstatus. Så det vil være rigtig godt at bibeholde de to flasker og også stadig give ham mme i grøden, så I samlet når op på 400 ml.
Derudover skal hans behov for væske også dækkes og selvom han ikke er så mobil, så er hans væskebehov sandsynligvis stort. Vejer han f.eks. omkring 10 kg, så vil hans væskebehov ligge mellem 1000-1500 ml i døgnet og derfor udgør flaskerne naturligt en vigtig del for at sikre dette behov. Det er begrænset hvor store mængder han kan drikke af en kop stadigvæk .. :)
Så to flasker indtil han er et år vil være rigtig fint og det er fint med planen som I følger nu. Når han bliver 1 år vil jeg anbefale at I trapper ud af flasken omkring midnat. Dette gøres bedst ved at give ham mindre og mindre i flasken, så han tilsidst helt kan undvære. Det vil sige i stedet for at får 180 ml så får han 170, så 160, 150 osv. så du stille og roligt skruer ned for mængden over flere dage. I takt med at indtaget af væske sættes ned om natten, bør han øge sit indtag af væske om dagen og du skal naturligvis her tilbyde ham ekstra væske dagen igennem for at være sikker på at han drikker nok.
Når han er mellem 13-14 måneder vil det sandsynligvis være passende at fjerne flasken inden putning - måske er han parat lidt før, måske lidt efter, det er okay. Igen trappes ned i mængde og når han når en mængde, som kan drikkes af en kop, så tilbydes han lidt lun mælk af kop i stedet. Samtidig med at han tilbydes dette så får han stadig godnathistorie, godnatsang osv. og I kan evt. indføre en puttebamse, putteklud eller lignende. De fleste børn vil være mellem 12-18 måneder når de begynder at bruge en puttebamse eller lignende mere bevidst.
Det er ikke et spørgsmål om at give ham "en kold tyrker", men er i stedet vigtigt at erstatte det gamle ritual med et nyt og ligeså trygt og dejligt ritual, som på sigt vil være rigtig godt for ham :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske