Svar: Fryse mad i isterningebakker
5. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Det er helt rigtigt - det anbefales ikke at man bruger isterningebakker til babymad.
Isterningebakker er lavet og godkendt til frysning af vand og hvis de bruges til mad, som jo både kan være varmt, surt eller fedtholdigt, så er der en risiko for at der frigives skadelige stoffer som for eksempel phtalater fra isterningebakken og ud i babymaden. Phtalater mistænkes for at være hormonforstyrrende.
Derfor anbefales det at du fryser babymad i små bøtter der er godkendt til nedfrysning af mad. Du kan i babyudstyrsforretninger købe bøtter der er lavet specielt til babymad.
Det kan anbefales at du også bruge disse bøtter til opbevaring af babymad i køleskabet og det anbefales at du dækker maden til med tætsluttende låg.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske