Brev:
Vågner om natten og vil have flaske
5. marts 2012
Alder:
13 mdr.
Vågner om natten og vil have flaske
Kære Helen,
Jeg har læst dine rigtig gode svar til andre og nu forsøger jeg mig med at bede om din hjælp.
Vores datter på 13 måneder kan ikke sove igennem om natten. Hun vågner typisk omkring midnat og igen omkring kl. 2 og er meget sulten. Det er først startet da hun var ca. 11 måneder; i mellem 3-10 måneder sov hun stort set igennem fra kl. 21-6.
Ofte kan det klares med en flaske med 150 ml MME hvorefter hun falder i søvn igen. Vi har prøvet at tilbyde hende vand i stedet eller bare sidde og nusse og ae hende, det får hende til at skrige endnu højere.
Vi spiser vores aftensmad kl 18. Her spiser hun godt, både kød/fisk, grønstager og kartofler/pasta. En halv tim eeller 45 min senere får hun ½ banan eller noget brød. Hun nægter kategorisk al skemad, så derfor er en portion grød som sidste måltid inden natten ikke en mulighed.
Vi lægger hende til at sove typisk kl. 19-19.30 efter hun har spist ca. 300 ml vælling. Vores putteritual er det samme hver aften med massage og indsmøring i creme, tandbørstning og nattøj. Vi synger eller fortæller historie og som regel er hun næsten faldet i søvn når hun har spist sin vælling og bliver lagt halvt vågen halvt sovende.
Hun er i øvrigt en glad og udadvendt lille pige og motorisk godt fremme. Hun gik da hun var knapt et år, og er nu helt holdt op med at kravle. De urolige nætter startede cirka samtidig med hun begyndte at gå. Om dagen spiser hun godt og varieret og drikker gerne vand af kop.
Er det blevet en dårlig vane at hun skal have 1-2 flasker om natten? Og skal vi så tage en kold tyrker og stoppe med det samme? Eller hvad skal vi gøre?
Hilsen fra de trætte forældre