Brev:
Svær madstart og søvnproblemer om dagen (men ikke nat)
5. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Svær madstart og søvnproblemer om dagen (men ikke nat)
Kære Helen
Brevene herinde kan hurtigt blive lange, så jeg vil forsøge at fatte mig i korthed. Nu må vi se, om det lykkes :-)
Alberte er nu 5 mdr. og vi prøver at komme i gang med grød/mos, men det går ikke særlig godt… Vi startede forsigtigt ud for ca. 14 dage siden, men hun var tydeligvis ikke interesseret. Vi prøvede et par dage, men valgte da at holde pause. Vi prøver at tilbyde hende risgrød med lidt frugttopping eller en mild grøntsagsmos. Gør det 2-3 dage, men når hun ikke viser interesse holder vi et par dage ”fri”. Jeg har din bog om børn og mad og den har hjulpet mig fint på vej…
Vi prøver at gøre maden indbydende, tager den med ro, tilbyder hende maden ved middagstid når hun er frisk (og sulten?), vi smiler og snakker osv. så spisesituationen skal blive god. Men hun er bare ikke interesseret, åbner sjældent munden, vrænger lidt af maden og enkelte gange er hun begyndt at græde – og så stopper vi, (og hun tilbydes brystet hvor hun så spiser godt). Dog skal det nævnes at hun nogle enkelte gange har spist en god portion og hun er også meget nysgerrig efter vores andres mad og kigger og griner, når hun sidder hos mig og jeg fx tager en tår at drikke.
Jeg tænker dels på, om der mon er noget ”galt”, og dels på, at hun om bare én måned skal være i gang med 3 (!!!) måltider om dagen… Det når vi da aldrig. Tænker da også på at droppe mad-projektet helt til hun er 6 mdr., men egoistisk set kunne det være rart at komme i gang snart, da far skal overtage barslen om et par måneder.
Hun bliver pt. ammet ca. 6-9 gange i døgnet (og tilbydes en flaske til natten, hvor hun dog oftest kun spiser 40-60 ml.). jeg må indrømme at jeg er lidt træt af det ammeri – måske også derfor det går mig lidt på, at det ikke går så nemt med grød og mos, som det gjorde med hendes storebror :-)
Om natten sover hun ok. Noget andet er hendes søvn om dagen – den er noget rod. Hun har hidtil sover ca. 1½ time formiddag, 2-3 timer eftermiddag og 30-40 minutter til aften. Bliver puttet kl. ca 21 og sover til ca. 6.30/7.30. Nattesøvnen er status quo, men om dagen sover hun elendigt… Hun er vågen 2-2½ time mellem hver lur – vi kan ikke holde hende mere og hun sover omgående uden at blive trillet. Men vågner så rigtig meget og jeg går faktisk med hende 2 ud af 3 lurer. Vi har prøvet at give hende en flaske før hendes lur (i håb om, at det skulle hjælpe på søvnen) men det gør det ikke…
Sker der noget med hende her i 5 måneders alderen, som skulle bevirke, at hun sover skidt om dagen?
Og hvad gør vi lige med den mad dér? (Og er det ok nok at bruge det dér købe-grød? Det er jo dejlig nemt, når man kun skal lave ½ dl. af gangen)
Bare til info: Hun vejede 3400 gram da hun blev født, og vejer nu 6,5 kg, så hun er jo ikke den største pige. Hun er meget smilende, nem at underholde og efter vores (min) hårde start, er det efterhånden blevet rigtig dejligt at være mor til to :-)
Kærlig hilsen
Sonja