Svar: Jerntilskud og modermælkserstatning
5. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Sus
Tak for dit brev :)
Det er korrekt at retningslinjerne er sådan, at hvis barnet får mindst 400 ml modermælkserstatning dagligt, så behøver man ikke give yderligere jerntilskud.
Jernet fra modermælkserstatningen optages bedre i kroppen end jern, der gives som dråber eller pulver og selvom man udregner mængden af jern i modermælkserstatning og umiddelbart får det til mindre end de anbefalede knap 9 mg jern dagligt, der skal gives som tilskud, så er de 400 ml nok - netop på grund af den bedre optagelse. Derudover skal barnet have kød, fisk mv. som også er med til at sikre barnets jernbehov.
Det betyder dog også, at hvis barnet kun drikker 350ml modermælkserstatning dagligt, så skal barnet har fuldt jerntilskud ved siden af, man kan altså ikke give f.eks. ½ mme og ½ dosis jern.
Det er korrekt at jernindholdet i de forskellige produkter varierer meget, men sundhedsstyrelsen skelner ikke mellem hvilken type modermælkserstatning man bruger - retningslinjerne om de 400 ml gælder uanset valg af produkt.
Håber dette hjælper videre på vej og giver lidt ro! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske