Svar: Stadig dårlige nætter
5. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du ønsker dig sammenhængende nætter og god nattesøvn og det under jeg dig bestemt også - men jeg må dog også sige, at med et barn der først har kolik, så mellemørebetændelse, behandlings krævende astmatisk bronkitis, forstoppelsesproblemer, indlæggelse med rota-virus osv. så er det meget meget svært at få skabt gode søvnvaner. For ikke at sige, nærmest umuligt ... :(
Den lille stakkels dreng, hvor har han dog haft en hård start på sit liv ... Jeg kan godt forstå I forsøger en masse - zoneterapi, kiropraktor, kranie sakral terapi og I følges også af en børnelæge ... der er mange fagpersoner inde over og sandsynligvis mange råd og vejledninger - nogle bedre end andre og nogle måske direkte modsatrettede og dermed også forvirrende.
Som udgangspunkt bør I rette jer efter børnelægen, som trods alt har en special uddannelse i børn. Men jeg vil naturligvis også gerne dele lidt tanker med jer :)
Jeres dreng er 6,5 måned nu og når jeg ser hans plan for dagen, så ser det ud som om at han spiser lidt for ensidigt og også drikker for lidt mælk hele dagen igennem. Det er vigtigt at han tilbydes så varieret en kost som muligt og at han tilbydes mange små måltider og at mængden af skemaden sikrer ham næring, men ikke tager pladsen og lysten væk fra mælken. For han har stadig brug for mælk - meget mælk.
Jeg tænker også at I måske skulle prøve en speciel erstatning. Problemet er at de ofte smager meget surt og hvis han ikke har været vant til at få den type erstatning så vil han sikkert ikke have den ... Har I talt med børnelægen om hvad type erstatning han får og hvad muligheder der er her? Det kunne både hjælpe på hans mave og også på hans indtag af forsøge en anden erstatning. Hvis I er sikre på at han ikke har brug for en speciel erstatning, så kan I stadig forsøge med en anden erstatning, fordi de smager forskelligt og det ville være rigtig godt at finde en erstatning som han måske vil kunne lide smagen af og derfor også vil drikke lidt mere af :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl 10. Hvis han skal springe en flaske over, bør det være denne.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv, agurke ringe eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 14 - middagsluren ligger sent, da han også sover formiddagslur sent.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Vand med movicol
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, må gerne få lidt sovs eller lignende på sine grøntssager, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Puttes med flaske kl 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne sove 5-6 timer om natten uden mælk. Det vil ofte være sådan at barnet får flaske omkring midnat og sover til næste morgen tidlig, eller barnet får flaske kl 20 og igen kl 02 så det længste søvnstræk ligger først på natten og det er også helt normalt.
For at kunne sove 5-6 timer om natten uden mælk er det nødvendigt at barnet indtager mælk nok i løbet af dagen - og jeres dreng drikker meget lidt ... Prøv derfor især at arbejde på at han tager godt fra inden middagsluren. Når han bliver 7 måneder vil det være passende med fire flasker og de kan ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og på den måde får han både sit behov for mælk dækket og samtidig sikres der også plads i maven til mere rigtig mad.
For at holde hans mave igang naturligt så er det en rigtig god idé at han får grøntsagsmos to gange dagligt og grød to gange dagligt. Det vil sige grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos, kød og fisk til frokost og til aften. Det vil også være rigtig godt at give frugt - både frisk frugt og frugtmos som mellemmåltider.
Derudover skal han have mere og mere gnave mad, gumle på noget og stimuleres mundmotorisk - det sætter også gang i enzymerne i spyt, mave og tarm og vil være godt for hans fordøjelse.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham - og rigtig god bedring med ham også :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske