Svar: En lille vågen bandit
7. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Breln
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter har svært ved at skifte mellem de forskellige søvnstadier. Det er sådan at når vi falder i søvn, så sover vi naturligt dybere og dybere, så sover vi let og så sover vi dybere igen. Ind imellem drømmer vi også. Og med den alder din datter har nu, så vil hendes søvn naturligt begynde at indeholde flere stadier, søvnen vil i sammensætning minde mere og mere om den søvn du som voksen sover.
Og nogle børn har rigtig svært ved denne fysiologiske ændring, måske fordi hun også oplever rigtig meget lige nu, observerer og er langt mere bevidst, modtager flere stimuli osv. og alt hvad hun oplever, skal bearbejdes, når hun sover. Derfor drømmer hun mere og vågner derfor også lettere - og så er det at det hjælper hende, at du ammer hende og lægger dig med hende, fordi hun på den måde hjælpes videre i søvnen og ikke når at vågne helt op - og det er rigtig fint, det må du gerne gøre. Det kan nemlig have den betydning, at hendes indre ur påvirkes så hun på sigt begynder at kunne komme videre i søvnen selv og begynder at mærke behov for at sove en længere lur midt på dagen.
Det er en overgangsperiode I er igang med. Nogle dage vil hun sove en lang middagslur og vil derfor fint kunne springe powernappen om eftermiddagen over. Andre dage, vil hun naturligt have brug for at sove om eftermiddagen fordi hun ikke har fået søvn nok til middag. Den fleksibilitet må være der.
Det kan nogle gange være en idé at ilægge et bad inden middagsluren. Det gør at hun er vågen lidt længere tid mellem sin formiddagslur og middagslur og det kan nogle gange gøre at behovet for middagsluren er større og at hun derfor sover længere og bedre. Samtidig har badet en gavnlig effekt på det at sove, hvis hun puttes ca. 1 time efter badet. Derudover har det den fordel at du kan amme hende før du kommer hende i bad, og amme hende igen efter badet og inden du putter hende og på den måde få fyldt hende ekstra op, så hun forhåbentlig også derfor sover lidt længere en lur - og ikke behøver brystet undervejs, som hun behøver lige nu.
Det kan også nogle gange være en rigtig god idé at trille hende en tur i barnevognen, når hun skal sove middagslur. Det at blive kørt rundt i vognen og være i bevægelse kan også være en måde at holde hende sovende på og igen - uden at du skal amme hende flere gange, for at få hende videre i søvnen :)
Med hensyn til mad og mellemmåltider så er det en rigtig god idé at du forsøger med lidt frugt, som du også selv er inde på og med den alder hun har nu, så må hun få både frisk frugt og frugtmos. Du kan lave frisk frugtmos af f.eks. en moden pære eller lidt melon som du moser godt med en gaffel, du kan også prøve at lave min papaja og æblepuré - den smager faktisk ret godt. Den er i "Helens bog om børn og mad". Du kan give hende friske bløde frugtbåde i hænderne, som hun selv kan sidde og gumle på og på den måde lære at det med frugt kan være ret lækkert og samtidig selv styre, hvornår hun vil smage og hvornår hun lige har brug for en pause :)
Med hensyn til sut, så må du forsøge dig frem med forskellige modeller. Nogle børn trives bedst med en kort bred sut, andre med en lang og rund og atter andre noget helt tredie. Jeg ved at nogle mødre tidligere havde stor glæde af en gennemsigtig sut fra Nuby - hele sutten var gennemsigtig, så det så lidt sjovt ud, når barnet suttede - men det virkede. Jeg tror desværre ikke at den er på markedet mere, i stedet har Nuby lavet en GEO ortodontisk sut, måske det virker - jeg tør ikke sige det.
Med hensyn til sutteflaske, så har nogle familier held med at bruge en flaskesut der er elastisk, det laver blandt andet Pigeon. Måske de også laver en sut, som din datter vil acceptere.
Nogle børn vil også rigtig gerne sutte på Hevea sutterne, de kan for nogle forældre virke anderledes fordi de ikke har farver osv. men nogle børn kan rigtig godt lide at sutte på en naturgummisut og hvis ikke du har prøvet det, så er det bestemt også et forsøg værd :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske