Brev:
Før sov han hele tiden - nu er det pludselig omvendt
7. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Før sov han hele tiden - nu er det pludselig omvendt
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min søns søvnrytme. Før sov han hele tiden. Nu er det så pludselig omvendt :-/
T er ved at nærme sig de 6 mdr og jeg føler lidt vores dagsrytme er ved at smuldre. Det er gået så godt siden vi begyndte at følge dine råd. Men nu har han de sidste to- tre uger gået fra at sove et par timer om formiddagen, 2-3 timer om eftermiddagen og 1-1½ time til den tredje lur til at sove 1-1½ om formiddagen, 45 min om eftermiddagen og det sammen til den tredje lur (det skal siges, at han til denne lur sagtens kan sove helt op til 2 timer, når han ikke sover længe til sin anden lur). Det er dybt frustrende, at det er sådan, for det er tydeligt, at han er træt.
For at give dig et billede af vores dagsrytme, lister jeg den lige op:
ml kl. 3-5 om morgen : 150 ml MME og sover videre (vi har forsøgt os med en drømmeflaske, men det har ikke betydet, at han hopper denne flaske over)
ml kl 7.30 og 7.45 (det er ret præcist hverdag) god morgen: her bliver vi skiftet, puslet og der leges.
ca kl. 9.30: første lur og 120 MME inden han lægges ud
10:30 - 11.30 : Vågen igen. Her gives der grød, frugtmos, vand af kop og 2x120 MME (en når han vågner og en inden han skal ud og sove)- og der leges, pusles og hygges
13.30 - 14.00: puttes til anden lur
15.30 - 16.00. Vågen. her får han grønsagsmos og vand af kop. 2x120 MME (en når han vågner og en inden han skal ud og sove). Der leges, pusles og hygges med storesøster
18.30 -19.00: tredje lur. Her hygger vi sammen alle fire. 1 time efter han er vågen begynder vi han gøre klar til natten, ved at vaske ham, d.dråber, nattøj og div. creme.
ml. 20.30-21: Godnat- her går vi ind på hans værelse, hvor han får 260 ml. MME, i mørket. Så lægges han i sin seng, og vi tænder for Søs Fengers vuggeviser. Hvis han begynder at lægge og sparke med benene således han bliver mere og mere opkørt, lægger vi blidt vores hænder over hans ben, og det gør han finder ro og falder i søvn. Så sover han hele natten - vi er måske inde 1 gang, inden vi selv går i seng ved 23 tiden.
Mit spr. er vel, hvad er det, der gør han pludselig ikke sover længere tid om dagen? - Uanset hvad jeg gør for at få ham til at sove videre, er der intet der virker.... Er det vores rytme eller hvad kan gøre det?
Håber du kan hjælpe os, for bettemanden har jo brug for sin søvn.
Ps. han har lige fået to tænder i undermunden - men de er jo kommet gennem "tandkødet" så det kan vel ikke være det, der stadig driller?