Brev:
Håndholdt mad
8. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Håndholdt mad
Kære Helen
Tak for dine svar indtil videre omkring vores datter søvnrytme og opstart på skemad. Vi forsøger at finde balancen mellem grød/mos og amninger, for at få bedre balance mellem nattens opvågninger og amninger. Vi oplever dog stadig en del opvågninger, men det er ikke altid fordi hun stadig er sulten og skal så blot lige finde ro igen. Men nok om det...
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om kosten. Jeg synes jeg mangler lidt inspiration til håndholdt mad til nu hvor hun kun er 6 mdr. gammel. Min mand er utrolig nervøs for at hun vil få ALT galt i halsen, også selvom jeg hele tiden er hos hende mens hun sidder med det. Jeg synes til dels hans bekymring er overvurderet, men alligevel kan jeg godt forstå ham - jeg har forsøgt at give hende en lille tvebakke, hvilket jeg var blevet anbefalet. God str. for hende at holde selv og hård, så hun mest bare kunne sutte på den og den så gik i opløsning i munden på hende. Men selv om hun ikke har tænder, fik hun hurtigt brækket små stykker af siderne og selvom jeg fik dem fisket hurtigt ud af munden på hende, så tog jeg altså tvebakken fra hende. Jeg er også nervøs for at give hende en skive/bjælke agurk, for hun har simpelthen så god en sutteevne, at hun nærmest hiver det ind i munden.
Jeg læser at du foreslår rugbrødsbjælker, men også det tænker jeg at det kan smulre i for store stykker i hendes mund og komme galt i halsen. Hun har jo ikke rigtig lært at tykke endnu, så jeg er bange for at hun ikke kan få det ud af munden hvis hun får et for stort stykke ind.
Når jeg læser det jeg selv skriver, synes jeg jeg lyder enormt hysterisk, men selvom jeg sidder lige overfor hende når hun spiser, har jeg jo ikke lyst til at hun skal få noget galt i halsen og det kan jo også blive en voldsom oplevelse for hende, hvis jeg skal til at banke hende i ryggen og fiske maden ud af munden på hende igen.
Overreagerer jeg helt her? Kan du foreslå mig nogle gode ideer til håndholdt mad i hendes alder, som jeg ikke skal være nervøs for at give hende??
Hilsen