Svar: Søvnmønster i perioden 1½-2 år
8. marts 2012
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Det er et meget åbent spørgsmål og et meget omfattende spørgsmål du stiller og desværre mere end jeg har plads til i brevkassen, hvis jeg skal svare så uddybende, som jeg gerne ville. Jeg har dog skrevet to bøger, som handler om præcis de emner du søger at vide mere om.
Den ene bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", beskriver netop de udviklingsspring som børn går igennem i denne alder, hvordan de oplever verden og verden påvirker dem - fra 0 til 3 år.
Den anden bog "Helens bog om børn og søvn" udkommer på torsdag i en ny og udvidet udgave - i den kan du også læse om søvn hos de større børn, der f.eks. kan vågne med natteskræk, eller mareridt, som kan have problemer med sygdomme af forskellige slags, med natlig vandladning osv. som alt sammen naturligt også påvirker deres søvn.
Lige i forhold til søvnmønsteret med den alder din datter har nu, så vil de fleste forældre opleve at børn i denne alder har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og også sover meget uroligt om natten. Børn vågner i denne alder ofte med skrig og kan græde ulykkeligt om natten. Det handler om at børn i denne alder begynder at have mere farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske hende (og omvendt! :)) og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og også om natten.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når hun drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig og være rigtig kede af de. Faktisk kan det nogle gange virke som om at de har mareridt og det er ofte også i denne alder, at børn begynder at have anfald af natteskræk ...
Derfor er det vigtigt at I giver jeres datter den nærhed og ro som hun lige nu viser behov for, gør hende tryg, når hun skal sove og beroliger hende, når hun vågner om natten. Tryghed er alfa omega.
Det er en rigtig god idé at holde fast i en fast rytme og hjælpe hende til at finde ud af, at det er om dagen man er vågen og aktiv og det er om natten at man sover. Derfor skal I ikke være oppe med hende om natten, hvis hun vågner og viser lyst til underholdning, men der forsøge at få hende til at sove videre igen - evt. ved at tage hende ind i jeres seng og lade hende sove sammen med jer - hun vil spejle sig i jer og hvis I ligger ned med lukkede øjne så kan I være heldige at hun stille og roligt vil gøre det samme ...
I skal også i denne alder sørge for at hun får mad og væske nok dagen igennem, så hun ikke behøver søge dette ekstra om natten. Dog kan man godt, netop med den alder hun har, overveje at give hende en drypfri kop med i seng, fordi hun så selv kan tage lidt vand at drikke, hvis hun vågner og er tørstig - hvis I plejer at give hende vand i løbet af natten, kan det være en rigtig god idé at hun selv klarer dette så det ikke er jer der yder denne hjælp .. Børn kan altså godt i 1 ½ - 2 års alderen vågne og have brug for lidt vand om natten, men kan godt lære at tage dette selv og dermed sove videre - uden at vække jer :)
Det vil også stadig være rigtig godt med en godnatgrød, så hun er fyldt ekstra godt op inden hun skal sove. Grøden gives som en del af hendes putteritual og adskilt fra aftensmaden. Det vil sige at hun f.eks. spiser aftensmad kl 18, kommer i bad kl 18.30, tilbydes godnatgrød kl 19.30 og puttes kl 20 med godnathistorie og snak om dagen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske