Brev:
Sover dårligt - 11 mdr.
8. marts 2012
Alder:
11 mdr.
Sover dårligt - 11 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver til dig igen ang. min yngste datters søvn.
Hun har haft en periode på to-tre måneder hvor hun har været ekstrem morsyg, hvilket jeg er klar over, er meget normalt for alderen. Det har kun været mig der kunne trøste, putte osv. Tror dog det har toppet nu og far må igen nærme sig hende. Vi har givet hende lov til kun at vælge mor (mig), men selvom jeg føler hun får alt hvad hun ber om, så sover hun stadig uroligt om natten.
Hun bliver puttet kl. 19-19.30 hver aften, hvor hun er træt. Hun får en flaske ved sin tremmeseng på sit værelse og bliver lagt i seng. Jeg holder hende i hånden indtil hun sover. Det tager bare længere og længere tid før hun sover og nogle aftener går der 1-2 timer og jeg er ved at blive sindsyg. De sidste par aftener har været helt slemme, men hun har også været lidt syg. Hun er dog nærmest umulig at få til at sove på trods af smertestillende, mælk, sukkervand osv.
Når hun så endelig sover (også når hun ikke er syg), sover hun kun 1-2 timer ad gangen. Det er som om hun kun sjældent kommer ned i den dybe søvn...
Når vi går i seng vågner hun ofte og så tager jeg hende med ind i vores seng, da jeg ikke orker at sidde hos hende gentagne gange natten igennem. Er det mon bare det hun venter på??..
Vi har fået en lidt dårlig vane med at have vand i en sutteflaske på natbordet, som hun søger flere gange om natten. Hun får hvad hun vil have af det, da det får hende til at falde hende til ro igen. Men måske det er blevet en automatisk handling for hende før hun kan falde til ro igen? Det er jo svært at vide om hun er tørstig, sulten eller bare har fået en dårlig vane...?
Hun vågner ca. 6.30 - får havregryn og vand kl. 7.45
Lille flaske eller frugt og bolle og vand kl. 9.30
Sover 9.45-11.45 (ved godt at hun nok skulle vækkes efter en time men det er det eneste tidspunkt i døgnet hvor hun faktisk sover godt og stabilt)
12.30: rugbrød og vand
14-15.30: eftermiddagslur
16.00: bolle, frugt og vand
18.00: aftensmad og vand
Hun skal i dagpleje om en måned og jeg håber det kan hjælpe lidt (med fast rytme, højere aktivitetsniveau osv)
Hun er meget fremmelig og går selv rundt hele tiden og er en glad pige med en stor vilje.
Jeg har inden for nær fremtid, tid til både kiropraktor og ørelæge for at udelukke smerter.
Storesøster på godt to år sover heller ikke igennem hver nat endnu, så måske vi bare har børn der sover uroligt - Jeg undrer mig dog bare over hvorfor - for vi gør alt for de piger. De bliver næsten aldrig passet, vi kommer når de kalder, vi hygger, leger, krammer. Deres dage er stort set ens og især putteritualerne. Lillesøster har aldrig sovet igennem og hun har kun enkelte gange sovet fire timer i træk (måske 3-4 gange)
Hvad kan gøres?
På forhånd tak.
Men venlig hilsen
Mima