Svar: Sover dårligt - 11 mdr.
8. marts 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Mima
Tak for dit brev :)
For mig lyder det helt klart som om at jeres datter er afhængig af flasken for at kunne sove, - hun har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres datter er afhængig af flasken, så betyder det at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende flasken flere gange om natten - og så er det i princippet lige meget om det er mælk eller vand der er i. Afhængigheden er der stadig ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at jeres datter er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig.
Omkring 1 års alderen vil hun stille og roligt lære at skulle sove uden at få flaske. En flaske i døgnet vil være fint lige nu - flasken inden hun puttes, men stille og roligt skal hun slet ikke have flaske mere, men skal indtage sit behov for mad og væske af en kop i løbet af dagen.
Det vil være en rigtig god idé at I indfører en godnatgrød som en del af hendes putteritual og når hun bliver et år og i en periode hvor hun er rask og frisk, vil det være rigtig godt at trappe mængden af aftenflasken ned, så hun får mindre og mindre og i stedet tilbydes lidt lun mælk af en kop.
Når hun bliver et år vil det være meget passende at indføre et putteritual, som starter med et bad, nattøj, en godnatgrød, få mælk, få børstet tænder og så blive puttet i sin seng. Du eller far kan være ved siden af hende, hun ligger i sin seng og I sidder hos hende, synger en sang, læser en godnathistorie osv.
Og I må meget gerne forsøge allerede nu at få ændret lidt på putningen. Jeg får lidt på fornemmelsen at jeres datter ligger og kæmper for ikke at falde i søvn, fordi hun fornemmer at du går - hun ligger altså og holder sig vågen fordi hun ikke vil have du går fra hende. Hun er stadig så lille at hun ikke ved hvor du går hen, hun kan ikke forholde sig til at du er i stuen og hun på værelset, når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene.
Nogle børn er så tryghedssøgende at de sover bedst sammen med deres forældre og nogle gange kan det være nødvendigt at lade barnet falde i søvn i stuen og derefter flytte barnet ind i sengen, hvor det så sover videre. Det kan også være en idé at koble tremmesengen til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med jeres. I skal her naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at sengene ikke kan glide fra hinanden. Men det kan være en måde, hvorpå hun lærer at sove i egen seng og du samtidig kan være ved siden af hende. Og hun oplever måske ikke helt på samme måde at du går og hun lægges i seng, fordi du ligger ved siden af hende, når du læser for hende osv. og når hun senere vågner op og har brug for at registrere at du er der, så er du det og du kan berolige med en hånd eller et "sshh-sssh" :)
Jeres datter sover sent dagen igennem og det kan naturligvis også påvirke hendes lyst til at overgive sig til søvnen om aftenen og påvirke nattesøvnen. Men lige nu lyder det som om at rytmen om dagen fungerer og jeg synes ikke I skal ændre noget her lige nu. Jeres datters store motoriske aktivitet påvirker naturligt også søvnen og evnen til at overgive sig til søvnen - hun er rigtig godt igang motorisk og det giver naturligt en stor motorisk uro og dermed svært ved at finde fysisk ro og slappe af i kroppen, når hun skal sove.
Men i første omgang tænker jeg at det er sutteflasken og måden hun falder i søvn på som I skal ind og ændre ved :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske