Svar: Kan næsten ikke komme af med afføring - 6 mdr.
9. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Der er sandsynligvis flere ting der spillerind hos jer og især at jeres datter er så meget på og aktiv som hun er, kan naturligt godt give ekstra udfordringer. For hun lyder til at være en motorisk meget aktiv pige og hun lyder til at følge rigtig godt med - det betyder at hun både har rigtig svært ved at finde fysisk ro - hun får en naturlig rastløshed i kroppen og har svært ved at slappe af og hun har også en stor mental træthed og opfanger mange stimuli og aktiviteter omkring jer, fordi hun er så meget på og ikke vil gå glip af noget. Og det betyder at hun også har rigtig svært ved at koble af og lukke af for verden og alle oplevelser og derfor måske også svært ved at overgive sig til søvnen.
Så det er super dejligt at have en mentalt og motorisk aktiv pige der er rigtig godt med, men det giver også nogle udfordringer - ofte både i forbindelse med måltider og søvn og det lyder som om at det er der I er ... Se det som et sundhedstegn, det er ikke fordi der er noget galt med hende eller fordi I gør noget forkert, det er bare sådan hun er, det er hendes personlighed :)
Nu hvor hun er 6 måneder vil det være rigtig godt at variere hendes mad og med tendens til hård mave vil det være rigtig godt med frugt - både frugtmos og frisk frugt i hånden, gerne som mellemmåltid. Det vil også være rigtig godt at du ikke giver mere end to grødmåltider dagligt og sikrer at hun derudover for masser af grøntsagsmos - gerne så varieret som muligt, f.eks. rodfrugtsmos. Brug også gerne lidt ekstra fedtstof eller sovs på hendes mad - det smager godt men smører også i mave og tarm og kan på den måde hjælpe på forstoppelsen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidligt morgen 05/06: Ammes og forsøges hjulpet videre i søvnen netop ved at du ammer hende i din seng og lader hende sove videre hos dig.
Morgen 7.30: Havregrød eller et mix af andre grødtyper, så hendes mave stille og roligt vænner sig til grovere grød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud) og frisk frugt i hånden at sutte og gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop. Giv hjemmelavet mos eller køb mos fra glas, det er helt fint og kan være godt til variation af både konsistens og smag og dermed fint for at få maven holdt igang naturligt.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på og ammes også stadig eftermiddag
Powernappen springes over, som I også forsøger nu :)
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Senaften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes i egen seng, hvor hun stille og roligt skal lære at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg synes du skal forsøge at holde hende sovende ved at amme hende og lade hende sove hos dig, så hun ikke starter dagen alt for tidligt. Hvis I begynder at stå op allerede kl 6, så vil hendes lure i løbet af dagen naturligt også ligge meget tidligt og så vil hun ikke kunne nøjes med to lure dagligt og det igen vil kunne give ekstra udfordringer omkring putningen til aften og søvnen om natten.
Du fortæller at overskuddet hos dig er minimalt efterhånden og jeg synes I skal overveje om ikke I skal forsøge at introducere en flaske og se om hun vil have glæde af dette. I kan f.eks. forsøge med NAN H.A eller Syrnet Allomin som kan være godt til børn med tendens til træg mave. En flaske vil give dig mulighed for at få sovet mere og far vil kunne tage over. Det kan være det afbræk som I føler behov for og som er rart for at jeres familie kan fungere ... I kan også forsøge med en flaske vælling om aftenen for at se om det vil give mere nattero og måske hun vil synes om smagen :)
Det er vigtigt at jeres datter ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden, men lærer at sove uden at have denne afhængighed. Det er på samme måde vigtigt at du om natten hjælper hende med stillingsskift og nærhed og ikke ved at du f.eks. giver hende sutten en gang i timen ... I givet fald kan du risikere at hun begynder at vågne hver time fordi hun har lært, at du giver sutten hver gang hun taber den ...
Med den alder hun har nu, tænker jeg at I ikke vil få brugt en slyngevugge særligt længe. Netop når hun er så motorisk aktiv som hun er, så vil hun sandsynligvis i løbet af den næste måned eller to have glæde af at kunne skifte stilling under søvn. hun vil måske trille om på siden eller på maven og sove videre der - og i en slyngevugge vil hun ikke kunne dette og det kan irritere hende og gøre at hun så vågner fordi hun ikke kan flytte på sig.
Der er også en risiko for at hun bliver så afhængig af at skulle vugges, at I skal vugge hende hver gang hun skifter søvnstadie og kun kan sove, hvis hun er i bevægelse.
Hvis I gerne vil hjælpe hende til fysisk ro, så kan hun puttes i en voksipose eller lignende, de findes i mange forskellige kvaliteter og priser. I kan også gøre det at I kobler tremmesengen til jeres seng, fjerner den ene side af hendes seng og sætter de to senge sammen. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hun kan på den måde blive puttet i egen seng og lære at sove der, men du kan også ligge i din seng og give hende en hånd at holde i og lige lade hende mærke at du er der. Tyngden af dine hænder på hendes krop, kan være det der om natten gør hende rolig og gør at hun kan sove videre.
Med hensyn til at lette fordøjelsen, så er indtaget af mad af stor betydning og også indtaget af væske. Jo mere variation jo bedre. Det kan være nødvendigt at holde hendes mave igang med lidt laktulose - det kan du købe på apoteket og det er ikke skadeligt. Det blødgør afføringen så hun kan komme af med det.
Jeg vil ikke anbefale dig at du holder hende over toilettet. Den bedste måde at komme af med afføringen på er ved at sidde i hug og altså med bøjede ben. Du kan derfor lade hende have ble på og så holde hende om livet og lade hende stå på hug på dit skød. Du kan også cykle med hendes ben og presse hendes ben op og ned, det kan få hende til at prutte mere og kan sætte mere gang i maven og hvis afføringen er på vej, kan det at du bukker hendes ben og holder igen, så du presser på fødderne og hun presser være med til at få afføringen ud - dette imens hun ligger på puslebordet.
Hvis I oplever at jeres datter har svært ved berøring og i det hele taget svært ved at putte sig ind til jer, så kan det være en idé at få hende set af en ergo- eller fysioterapeut med viden om sanseintegration.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, mange spørgsmål og jeg har forsøgt at komme lidt omkring dem alle :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske