Svar: Nægter havregrød og ofte al skemad
9. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet godt igng med skemaden, men at jeres dreng af en eller anden grund af kørt lidt træt i det - måske fordi han mangler variation.. I hvert fald vil det være rigtig godt at I nu, hvor han er 6 måneder gammel forsøger at give ham så meget forskellige som muligt og meget gerne mad, der smager af noget.
Du må meget gerne give hjemmelavet mad, der tager udgangspunkt i det I andre spiser. Lidt sovs kan gøre det mere spændende og milde krydderier som timian, oregano, mild karry, lidt hvidløg eller lignende kan mange børn godt lide - du kan f.eks. lave en tomatsovs med disse krydderier og se om det vil interessere ham.
Du må også meget gerne forsøge med færdiglavet babymad fra glas eller frost, nogle børn kan rigtig gode lide færdiglavet babymad og lige nu er det vigtigste ikke hvad han spiser, men at han igen får interesse for at spise :)
Og ja han skal så småt igang med kød og fisk i sin grøntsagsmos og også igang med de lidt grovere grødtyper. Du kan blande købt grød med færdiglavet grød i en overgang, hvis han vil spise det ...
Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Hvis han er en dreng, der let lader sig forstyrre og let bliver optaget af hvad der sker omkring ham og derfor hurtigt mister interessen, for maden, så skal du hjælpe ham, når han spiser.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Start også hvert måltid med mad i hånden som han selv kan sidde med og gumle på, så han på den måde finder ud af at det er spisetid og hvad der skal ske nu og samtidig både stimuleres mundmotorisk, men også får lov til at smage og sutte og finder ud af at det med maden er ret sjovt og dejligt. Ligesom det også sætter gang i spytproduktionen og enzymerne i maven og dermed også giver fornemmelsen for og lyst til at spise nu :)
Det er også vigtigt at du holder mængden af mælk på et niveau, hvor det stadig levner plads til skemaden og det lyder som om at du er opmærksom på dette :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Starter med lidt frisk frugt i hånden at sutte på og du følger efter med havregrød eller anden form for grød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Lille flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Starter med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtmos og frisk frugt i hånden og får også en lille flaske med mme her
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Starter med lidt brødskorper eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt mad der tager udgangspunkt i jeres mad og mad der smager af noget. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at følge en fast rytme dagen igennem, sætte ham i den høje stol, starte med mad i hånden osv. og gøre det hver gang, så genkendeligheden også giver tryghed og dermed fortrolighed omkring måltiderne :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske