Svar: Soverytme - 2 mdr.
9. marts 2012
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille dreng :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng med den alder han har nu og det er helt normalt at han begynder at have lidt kortere søvnperioder og længere vågenperioder. Det er også helt normalt at han begynder måske at ville sove 3 lure dagligt i stedet for kun to lure :)
De fleste børn vil i denne alder have brug for at sove ca. 15 ½ time i døgnet. Det kan være f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 ½ time i løbet af natten, naturligt afbrudt af at få mælk. Der er ikke nogen faste regler for hvor lange lure barnet tager i denne alder og måske vil din dreng trives med at få 1 ½ time + 2 timer + 1 ½ time, så han på den måde samlet får sine fem timer. Det kan også være at han vil trives bedre med at sove 1 time + 3 timer + 1 ½ time eller 2 timer + 1 time + 2 timer eller noget andet og det er desværre ikke altid at det er middagsluren der er længst ...
Lige nu er du derfor nødt til at være lidt fleksibel omkring hans søvn. Du kan godt forsøge at få ham til at sove en længere middagslur ved f.eks. at trille ham en tur med barnevognen for på den måde at holde ham sovende. Det kan være med til at påvirke hans rytme, hans indre ur, så han igen begynder at sove lidt længere midt på dagen og derfor også vil kunne sove en lidt kortere 3. lur.
Om eftermiddagen må I finde på noget at lave alle tre, så du både er der for ham og for storesøster. Han er ved at være så gammel nu at han godt kan kikke lidt mere på hende og er lidt sjovere, pludrer igen når hun pludrer med ham. Han smiler bevidst til hende og begynder også at være interesseret i at studere ansigter, hænder osv. mere så på den måde er han naturligt også lidt sjovere for hende nu. Hjælp hende med at se hvor glad og interesseret han er i hende, så hun også synes det er sjovt og okay at I er sammen alle tre :)
Du kan også prøve at lægge dig med ham og amme ham i din seng når han skal sove til middag, så du på den måde holder ham sovende og også får hvilet dig selv. Det kan være dejligt for jer begge to at falde i søvn midt på dagen :)
Tilsidst vil jeg lige sige, at du skriver at din krop er ved at blive stresset og at du føler dig meget træt - du skal være opmærksom på at hvis du er stresset, så er din dreng det ofte også - han spejler sig i dig og det kan faktisk også være en årsag til at han måske sover dårligere og kortvarigt. Ligesom du selv sover dårligt, så kan han altså også sove dårligt. Du skal også være opmærksom på at stress godt kan påvirke din mælkemængde, så mælken nedsættes og han kan derfor også godt sove mere kortvarigt og søge brystet hyppigere, fordi det er måden han sætter mælkeproduktionen om. Ved at spise mere hyppigt, så øges din mælkemængde :)
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske