Brev:
1 lur om dagen?
9. marts 2012
Alder:
11 mdr.
1 lur om dagen?
Hej Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig om at gå fra at give min datter på 11 måned 2 flasker i løbet af dagen/natten i stedet for 3.
Du foreslog, at stoppe med at give flasken inden min datters eftermiddagslur og det lød fornuftig. Imellemtiden havde min datter dog en uges tid, hvor hun sov igennem om natten uden at vågne, så vi bestemte os for at holde fast i flasken inden eftermiddagsluren.
Der gik dog ikke mange nætter før min datter begyndte at sove virkelig dårlig om natten og det har hun gjort i tre uger nu. Hun vågner rigtig, rigtig mange om natten. Hun skal have sutten, have dynen over sig, lige mærke vi er der eller have mad.
Hun er begyndt at spise tidligere på natten end hun plejer. Ofte omkring kl 00 til 02. Hun spiser ca. 165 ml og vågner så igen rigtig tidlig omkring kl 05. Nogle gange får hun mad igen på det tidspunkt og kan spise 135 ml. Det vil sige at hun nu får mad 3-4 gange i løbet af et døgn.
Udover når hun skal have mad om natten skal vi i værste tilfælde ind til hende 8-9 gange, så det er nogle rigtig hårde nætter og nogle lange dage. Nogle gang falder hun ikke i søvn igen, når hun er vågne kl. 05. Uanset om hun får mad hen mod morgenen eller ej spiser hun ofte også en stor potion øllebrød.
Det skal lige siges, at min datter begyndte i dagpleje for en måned siden og vi er nu begge begyndt på arbejde. Min datter kommer i seng kl. 19.30-20.
Vi har læst, at jo bedre små børn sover om dagen jo bedre sover de om natten og sådan har det også været. Derfor lader vi vores datter sove så meget som hun kan om dagen. Hun sover ofte 1-1½ time om formiddagen og 2½-3 timer om eftermiddagen.
Vores dagplejemor nævnte, at hun måske sover bedre om natten, hvis hun kun sover 1 lur i løbet af dagen. Vi vil selvfølgelig hellere at hun sover om natten end om dagen, men jeg synes det er tidlig at et lille barn på 11 måneder kun skal sove en lur. Som vores dagplejemor siger er der stor forskel på børn. Hun vil gøre lige som vi synes, men synes også det er hårdt for os med så hårde nætter.
Jeg har tænkt på om vi i stedet for at ændre til 1 lur om dagen skal begynde at vække hende, så hun ikke sover så længe om eftermiddagen.
Vi prøvede i en periode at give min datter vælling, men det tog hun næsten ingenting af og derfor har vi prioteret at give hende modermælkserstatning i stedet. Hun spiser ca. 200 ml inden hun skal sove.
Vi er lige begyndt på at tilbyde hende natgrød mellem aftensmaden og flasken, men synes det hele kommer oveni i hinanden og indtil videre har det ikke rigtig været en sucess. Kan vi gøre andet her for at natten evt. bliver bedre?
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre dine tanker om at gå fra 2 til 1 lur i løbet af dagen eller om du har andre tanker om den dårlige nattesøvn og til dine tanker om mad inden natten.
Vi skal til ørelæge på tirsdag bare for at få tjekket der ikke er problemer med ørerne.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner