Svar: 1 lur om dagen?
9. marts 2012
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og jeres datter lyder stadig til at have behov for sine to lure.
Der er det med dagssøvn og nattesøvn, at hvis barnet sover dårligt om natten, så kan dagssøvnen reparere på nattesøvnen og give barnet det ekstra, som barnet har behov for. Men man kan desværre ikke gøre omvendt, det er ikke sådan at man kan springe dagssøvn over og "reparere" på natten.
Det er dog også sådan at jeres datter naturligt kun kan sove en vis mængde søvn i døgnet og de fleste børn i jeres datters alder vil have brug for samlet at sove 13-14 timer i døgnet. Det betyder at barnet f.eks. vil sove 3 timer fordelt på to lure i løbet af dagen og sove 10 ½ time om natten. Det kan f.eks. være en formiddagslur på 1 time og en middagslur på 2 timer og jeres datter sover således en del mere end dette - det må hun naturligvis godt, men det betyder så også at nattesøvnen naturligt vil være kortere og at den mængden søvn hun tager i løbet af dagen, godt kan gøre at hun vågner om natten ...
Når det er sagt, så er det naturligt også sådan at børn der starter dagpleje ofte vil have brug for at sove lidt ekstra i indkøringsfasen. Hun bliver naturligt ekstra træt, fordi der sker så meget nyt og der er meget at forholde sig til, ligesom hun også vil sove dårligt og mere uroligt om natten, fordi hun drømmer rigtig meget - alt hvad hun oplever skal jo bearbejdes i drømme. Så hun skal også have lov til at sove lidt mere end gennemsnittet lige nu og skal altså have lov til at få sine to lure.
I kan dog godt forsøge at vække hende stille og roligt i løbet af dagen, så hun ikke sover to meget lange lure og mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop
Formiddagslur - sover 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleret med kød, fisk, grøntsager, kartofler, pasta, ris eller lignende. Må også gerne få varm middagsmad, vand af kop.
En kop mælk og en banan og puttes til middagslur ca kl 13 og sover her 2-2 ½ time
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten.
Godnatgrød kl 19.30
Flaske og puttes til natten kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten evt. flaske - lige nu lyder det som om at hun har brug for den, men stille og roligt trappes den ud.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske