Brev:
Søvn status
10. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Søvn status
Hej Helen
Tusind tak for dine tidligere svar :) Og så thumbs up for dine ord ang. børn og gråd:)
Lille A. er nu blevet 9 måneder (i går). Hun har netop taget sine første skridt og er MEGET aktiv hele dagen (mere aktiv end de andre i mødregruppen er, så vidt jeg kan se). Hun spiser alt og masser. Hun får flaske med 120 ml tre gange i døgnet - hun har selv valgt amningen fra for nogle dage siden.
Hun gennemgik seperationsfasen for et stykke tid siden, da hun lærte at kravle, men nu kan hun igen sidde og lege lidt alene om dagen og behøver ikke klistre så meget til mig :)
Hun sover tre gange om dagen - to korte lure og en lang (hvor hun skal have hjælp for at sove videre).
Nætterne er desværre ikke blevet meget bedre. sovetiden har vi efterhånden fået rykket så hun går i seng kl 22 (i stedet for kl 00). Hun står op kl. 7 eller 8.
Vi har endelig fået hende til at acceptere at der ikke bydes på mad om natten. Hun valgte selv den sidste natteflaske ved tretiden fra. Men kl 6 får hun stadig en lille ammetår, men har ikke indtryk af at hun drikker ret meget.
Far har sovet sammen med hende i en periode, men efter præcis fire timer kan han ikke trøste hende længere. Hun kalder på mig og falder straks til ro når jeg kommer ind.
Nu sover jeg sammen med hende igen hver nat for far kan ikke så godt holde til alle de vækninger og det har ikke været så godt for forholdet når han har taget over.
Putteritualerne er de samme som altid - Der gives en natteflaske med almindelig mme. Der synges godnatsang og hun puttes under dynen. Så vælter hun lidt rundt i sengen (jeg lader som om jeg sover) og hun lægger sig til sidst bare ned og falder i søvn - Svøbet er vi næsten også kommet væk fra nu. Jeg har lejet en kugledyne, som ikke lader til at have effekt.
Hun sover samme sted som hun plejer - Altså i sengen ved siden af mig.
MEN MEN natten lang vågner hun 2-4 gange i timen uden undtagelse. (det er selvfølgelig en bedring fra tidligere hvor det var hvert tiende minut) Jeg har selv store problemer med at sove stadig og ligger ofte vågen i adskillige timer hver nat (er begyndt at høre lydbog for at have noget at lave). Min krop er simpelthen for stresset til at sove og jeg overvejer nu sovemedicin til mig selv.
Når hun vågner er det stadig meget forskelligt hvad hun har brug for. Men det kan være: Mareridt 2, så hun bare skal trøstes eller støttes gennem drømmen, svøbes 2, ud af svøbet 2, have dyne på 1, have sutten 10, have knus 2, vugges 2, lægges i slyngevuggen 1, skældes lidt ud 2 (hvor man med hviskestemme siger "nej du skal sove nu" og holder hende lidt fast), holdes på så arme eller ben ikke flagrer for vildt 10 og aes på hånden 10. Ofte skal der gøre flere af tingene samtidig. det slemme er at én ting godt kan virke i 5 til 10 minutter, men så vågner hun igen og der skal noget mere til, så tit når jeg ikke at falde i søvn mellem de mange opvågninger.
Jeg har sat et tal ud for hver så du ved ca. hvor mange gange af hver ting der skal gøre om natten...
Jeg tror altså ikke mit barn er normalt... Jeg har ikke hørt om andre i samme situation - i hvert fald ikke hvor det varer ved i mere end et halvt år. Hun er tjekket af kiropraktor og ørelæge. Hun fejler intet fysisk. Det skal dog siges at min ældste var magen til hende her hvad angår natteroderiet. Han sov første gang igennem da han vare tre år :( Min mellemste har altid sovet fint.
A har stadig ikke prøvet at blive passet af nogen for mormor er først for nylig begyndt at kunne holde A uden at A begynder at græde. Alle andre kan ikke komme hende nær medmindre hun sidder hos far eller mig imens - Sådan har det altid være - Siden hun var få dage gammel.
Jeg er desværre begyndt på arbejde på fuld tid og min mand og jeg flexer så den ene arbejder aften og den anden dag. Vi kan slet ikke forestille os at A kan fungere i en institution endnu. Vi er meget heldige at vi kan arbejde meget hjemme begge to så A har hele tiden os tæt ved. Hun har en meget stabil hverdag for alt nyt kan give store problemer i flere dage efter. Var f.eks. på Fisketorvet forleden og dagene og nætterne efter var en katastrofe, hvor vi var tilbage ved ti-minutters opvågningerne!!!
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med det hele... måske du har flere ideer/tanker