Svar: Søvn status
10. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at det går stille og roligt den rigtige vej, men det lyder også som om at det er to skridt frem og et tilbage hos jer, så det går langsomt og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt - prøv at se fremgangen, for den er der ... :)
Jeg har indtryk af at jeres datter er en meget aktiv pige. Hun bruger sig selv rigtig meget motorisk og er i en alder af 9 måneder næsten igang med at gå .. Det betyder at I naturligt får nogle ekstra udfordringer og ofte især omkring søvn. For hun er fysisk et sted og mentalt et andet sted, sagt på en anden måde, hun oplever i kraft af sine motoriske evner en masse stimuli, som hun stadig er meget lille til at kunne kapere og det giver på en gang både frustration og gråd, men også ofte et meget uroligt sovende barn. For alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover og hun oplever rigtig meget lige nu, måske mere end hun næsten kan kapere, fordi hun er så lille som hun er ..
Jeg tænker også at hun måske kan være det man kalder for et særligt sensitivt barn. Særligt sensitive børn har et nervesystem, som registrerer mere intenst end andre børn. De kan være særligt følsomme overfor lyde, farver, berøring - f.eks. kærtegn eller tøj der kradser på huden. De kan også være meget opmærksomme på omverdenen og i social kontakt med andre - de reagerer meget på om andre griner, er kede af det og de er ofte meget observerende og holder sig lidt tilbage, - det er ofte ikke dem der råber "tag mig, tag mig".
Hvis jeres datter er et særligt sensitivt barn, så kan det være en forklaring på, hvorfor det at være i byen, handle på Fisketorvet osv. er svært for hende. Alle lydende, farverne, stemmerne, bevægelserne, uroen vil være et enormt bombardement af sanser for hende. Det samme, når bedsteforældre eller andre prøver at holde hende, - bare det at blive løftet, fremmede hænder osv. kan være for meget for hende. Men når du så er der, holder hende (rigtig holder hende som mor - både mentalt og fysisk) så falder hendes nervesystem til ro med det samme og hun har det godt.
Man kan sige at du nogle gange kan fungere som en "ventil" eller "knap" for hende. Nogle gange vil det være nok at du er der, at hun kan se dig, men ofte er det ikke nok, du skal tage hende op, holde om hende, give hende hud mod hud kontakt og nærhed og først der kan hun falde til ro.
Bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron kunne måske være noget for dig at læse. Du finder den i min bogguide under "udvikling".
Med hensyn til søvn og arrangementet om natten, hvor du også skal kunne møde på arbejde nogenlunde udhvilet, så tænker jeg om det kan hjælpe jer at koble A´s tremmeseng til forældresengen. Hvis man kan tage den ene side af tremmerne af og sætte de to senge sammen - naturligvis så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt - så kan A sove i egen seng og mor stadig sove i sin seng. Du kan lægge en beroligende hånd over på hende i løbet af natten og du kan sige "sshh-ssshh" eller lignende, så hun hører at du er der, at hun ikke er alene. Hun kan også kravle over og putte sig ind til dig, hvis det er det der er hendes behov - og alt sammen uden at du behøver stige ud af din seng og på den måde naturligt få dit behov for søvn bedre dækket.
Sovemedicin til dig selv, synes jeg I skal være varsomme med - det er vigtigt at du kan reagere hurtigt på din datter og jeres andre børn, hvis de vågner om natten og har brug for dig.
Det er vigtigt at du også medtænker hvordan du selv kan sove bedre og hvad du kan gøre for dig. Lige nu er der meget fokus på hvordan I skal få lillepigen til at sove - men du har også brug for søvn, fordi det naturligt giver dig overskud.
Det er her vigtigt at du spiser sundt og godt hele dagen igennem og du må meget gerne spise det der hedder tryptofanholdige fødevarer. Du må meget gerne indtage et godnatmåltid inden du går i seng.
Det vil være rigtig godt at dit indtag af sukker sættes ned. Når vi sover dårligt, når vi mangler overskud, så bruger vi ofte sukker til at øge vores energiniveau -sukker i kaffen, et stykke chokolade, kage eller andet, som lige kvikker os op.
Motion er vigtigt - men ikke lige inden du skal sove. Det kan være en rigtig god idé at du prioriterer at gå eller løbe en tur f.eks. om aftenen et par timer før du skal I seng.
Det at komme ud i frisk luft virker også godt på søvnen, men frisk luft i soveværelset kan også være rigtig godt. Så prøv at lufte ud i rummet, før du går i seng, så rummet er fyldt med kølig frisk luft.
Et bad om aftenen - også gerne et par timer før sengetid kan have en positiv virkning på søvnen.
Prioriter at komme ud, oplev noget andet en gang imellem og lad du og din mand være sammen - bare et par timer uden børn en eftermiddag en gang imellem. Selvom det kan virke fuldstændig uoverskueligt, og I ikke ved hvordan det skal lade sig gøre at få børnene passet, når hun A græder over farmor osv. så prøv at prioriter hinanden lidt. Det er vigtigt for at I også får overskud.
Og så skal indtaget af kaffe eller store mængder te også sættes ned ... :)
Søvn for både voksne og børn er vigtigt og I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan du læse mere om, hvordan du kan sikre dig selv en bedre søvn :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske