Brev:
Sovemiljø
10. marts 2012
Alder:
0 mdr.
Sovemiljø
Kære Helen
Jeg er ny medlem på siden og synes det virker som en rigtig god brevkasse.
Jeg venter en pige meget snart (hun kan komme hvilken som helst dag nu ;-)). Jeg har haft stor glæde af, at læse din bog om søvn som en del af forberedelsen til den første tid med vores baby. Jeg har alligevel et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med:
Vores barn skal sove i en vugge lige ved siden af vores seng. Da jeg lider af kronisk migræne er det vigtigt for mig at der er frisk luft i soveværelset, og vi har derfor aldrig varme på om natten og som regel også et vindue på klem (med mindre det er under eller i nærheden af frysepunktet uden for). Om sommeren har vi som regel et eller flere vinduer helt åbne. Som jeg har forstået det er det godt for babyer at sove i et rum med frisk luft. Men jeg er i tvivl om det alligevel er for koldt for hende og om man særligt i den allerførste tid skal have det lidt varmere. I så fald vil jeg naturligvis lade hendes behov komme først. Eller om det er fint hvis man bare sørger for, at hun har passende tøj og lun dyne?
Vuggen står et godt stykke fra nærmeste vindue og vores dobbeltseng er desuden imellem, så der burde ikke være træk, men rummet kan godt blive ret koldt. Jeg har prøvet at måle temperaturen om natten og her mens det har været koldt uden for kan den godt komme ned på 13-14 grader. Som regel vil den dog være omkring 16-17, særligt nu hvor det er ved at blive varmere.
Vil det være en god ide at give hende en lille hue på om natten eller er det noget med at det ikke er så godt for dem at sove med det? Jeg tænker også om der kan være nogen risiko forbundet med hvis en baby sover med en hue der bindes under hagen (som de jo som regel gør) - dette gælder også ved dagslure ved ture i barnevogn mv??
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Mor