Svar: Sovemiljø
10. marts 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Mor
Tillykke med at du venter dig og velkomme til :) Dejligt at høre at du har læst min bog om søvn :)
Den bedste sovetemperatur vil være mellem 16-20 grader og det vil være godt, hvis I ikke sover koldere end dette ... Du fortæller at du ofte godt kan have temperaturen på 16-17 grader og det vil være rigtig godt - og du har naturligvis ret i, at i takt med at det bliver varmere udenfor, vil det ikke længere være noget problem.
Især spædbørn er særligt sårbare overfor kulde og kan ikke regulere deres temperatur særligt godt. Du kan derfor ikke regne med at dit barn vil vågne, hvis det fryser eller at det vil græde og derfor er du nødt til at sikre dig at temperaturen i soverummet og også barnets temperatur er passende.
Du tjekker bedst barnets temperatur ved at mærke i nakken. Hvis dit barn virker kold i nakken, så fryser barnet og skal have mere tøj på. Hvis barnet sveder og er fugtig i nakken, så har barnet det for varmt og skal afklædes lidt.
Jeg vil ikke anbefale at du giver dit barn hue på, når det sover indenfor. Men det kan være en god idé at bruge uldundertøj til dit barn. Uld er godt til at regulere barnets temperatur og det kan hjælpe med at holde dit barn varm. Uld kan også opsuge op til 40 % af sin egen vægt og selvom barnet sveder, vil det således stadig føles tør og vil ikke blive kold på samme måde, som hvis det sover i ren bomuld.
Hue bruges udenfor i de kolde måneder, men nu hvor temperaturen er over frysepunktet og foråret nærmer sig, solen skinner osv. så begynder man at kunne undvære huen mere og mere. I de første uger kan det være fint, fordi huen også er med til at holde på varmen, men i takt med at det bliver varmere i vejret vil det være godt at din datter så netop kan komme bedre af med varmen, fordi hun ikke har hue på.
Hvis du ikke har købt dyne til din datter endnu, så kan du overveje at købe en dyne fra Temprakon. Det er en dansk produceret dyne, læs mere på deres hjemmeside temprakon.dk, som kan hjælpe barnet med at regulere temperaturen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske