Svar: Grød med klumper eller mad i stykker?
11. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
De fleste børn har det bedst med glidende overgange - også når det gælder mad og derfor kan det være en god idé at man i 7 måneders alderen begynder at give grød med mere struktur og grøntsagsmos med klumper og stille og roligt giver barnet mad med mere og mere bid. Men nogle børn vil, som din datter, have helt styr på det med at tygge og synes det er langt bedre at få mad i hapsere og det må din datter naturligvis gerne få :)
Det er dog vigtigt at hun ikke kun får mad i stykker. Med den alder hun har er det stadig nødvendigt med grøntsagsmos og grød. Både fordi det er den bedste måde du stadig kan energiberige hendes mad på, men også fordi det vil være svært at sikre hende mad nok, hvis ikke hun får skemad. Selvom hun er god til at tygge, så skal hun stadig bruge en del koncentration og kræfter på at spise mad i stykker og kan derfor godt risikere at blive for træt og ikke indtage helt nok. Derudover så vil grød og grøntsagsmos også stadig være lettere for hende at optage næringen fra :)
Så jeg vil anbefale at du stadig giver hende grød og grøntsagsmos og så supplerer med mad i stykker og mad hun selv kan gumle sig igennem og hvis hun er rigtig glad for mad i stykker, så start med skemaden og følg efter med "det sjove" :) Og brug også gerne mos som smørbart pålæg så hun på den måde får lidt ekstra og også sikres sit behov for fedtstof :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske