Svar: Skift til juniorseng
11. marts 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mette
Tænk at tiden nu er til at I skal skal vende hjem til DK igen - det bliver dejligt, men måske også en udfordring for jer at komme tilbage :)
I forhold til jeres dreng, så er det vigtigste dog at han har jer og at I er glade for situationen og udstråler ro og tryghed. I skal naturligvis indstille jer på at han godt kan blive mere tryghedssøgende og have ekstra meget brug for jer, fordi hans hverdag kommer til at ændre sig.
Når det er sagt, så er det dog en god idé at I fra starten holder fast i de søvnrutiner som I gerne vil have gælder fremover i DK og det betyder at han f.eks. skal puttes i sin egen seng på sit eget værelse. Han er så gammel nu og så bevidst om rutiner at hvis han f.eks. starter med at få lov til at sove mellem jer, når I flytter så vil det blive sværere at få ham ind i egen seng på eget værelse. Derfor er det også en rigtig fin idé at han får en ny seng, når I flytter, så han som en naturlig del af flytningen og det skift det giver, lærer at sove i sin egen nye seng.
De fleste børn vil i 2 ½ - 3 års alderen begynde at vise behov for en åben seng, ofte ved at de begynder at klatre ud over tremmerne og så er det tid til at skifte. Hos jer viser han måske ikke behov, men som situationen er, synes jeg det er fint at flytningen naturligt giver ny seng, nyt værelse og nye rutiner. Og så skal I naturligvis være der, sidde på sengekanten som en åben seng jo også giver større mulighed for, tale med ham om dagen og alt hvad der er sket osv. så han er helt tryg ved det at skulle sove og lærer at det er dejligt og rart :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske