Svar: Sanseintegration
11. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære søde kæmpende, beskyttende mor
Med hensyn til sanseintegration og sansemotoriske øvelser, så synes jeg det må komme an på en prøve. Du kan søge på nettet og finde privatpraktiserende ergoterapeuter eller fysioterapeuter, der tilbyder at behandle børn med sanseintegrationsproblemer.
Du kan også ringe til kommunen eller spørge din sundhedsplejerske om der er fysioterapeuter eller ergoterapeuter ansat, som du eller hun kan kontakte.
I forhold til problematikken med at sove længe om morgenen, så skal I naturligvis stå op kl 06 hvis det er sådan dagen vil fungere bedst hos jer. Det kan godt ændre sig med tiden, men hvis det lige nu er sådan at jeres datter trives bedst med en tidlig søvnrytme så må det være sådan. Det er ikke noget du skal lave om på og succesraten for at lave det om er også meget lille, når hun ikke er ældre end hun er. Det er meget svært at ændre på børns søvnrytme, sålænge de er under 1 år.
Så hos jer vil dagen måske se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder stille og roligt, I står op, skifter ble, pludrer lidt, leger lidt osv.
Sover powernap mellem 7-7.30
Morgen: 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop og ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder herefter at sove uden yderligere mælk i løbet af natten.
Netop amningen sen aften kan være rigtig god at prioritere og det kan væer en idé at amme fra begge bryster fordi hun så fyldes ekstra godt op - det kan være med til at sikre at opvågningen tidlig morgen bliver lidt senere. Nogle forældre har også held med at give en flaske sen aften, fordi mme mætter mere end modermælk og det kan være et forsøg værd ...
Med hensyn til aftenbad og uro, så vil et bad i første omgang kvikke op men det virker efter 1-1 ½ time og derfor er det vigtigt at badet ikke ligger lige før sengetid, men at der går lidt tid imellem badet og at barnet puttes. Det vil sige at aftensmad f.eks. kan ligge kl 18, bad kl 18.30 og putning kl. ca 20. Eller som du gør nu, bader før aftensmaden ... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og knus herfra! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske