Svar: Amning - hvad sker der?
11. marts 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Majbritt
Når børn dier ved brystet, så sendes der nogle signaler af sted som fortæller at nedløbsrefleksen skal gå i gang og mælken begynde at løbe. Og det sker hele tiden under en amning. Mange mødre tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten når man lægger til, men den virker løbende og skal stimuleres løbende.
Det betyder at når barnet dier, så vil en almindelig ammerytme ofte være sådan at barnet dier, venter på at mælken løber og synker mælk, dier igen, pause, synker, sutte, pause, synke, sutte, pause, synke. I starten går det ofte hurtigt, men i takt med at barnet spiser, så bliver rytmen mere og mere rytmisk.
Nogle gange kan man se at børn ligger og hiver i brystet, skubber hovedet frem og tilbage og måske også bokser med hænderne. Det gør de ofte for at få sat lidt ekstra gang i nedløbsrefleksen og når mælken så løber, så bliver de rolige igen.
Nogle gange kan de dog også gøre det, hvis de føler sig presset til brystet. Det sker hvis du f.eks. holder hans hoved i din hånd når du ammer. Prøv derfor at lade ham ligge med hovedet på din arm, uden at holde hans hoved, eller lade ham ligge på en ammepude eller måske forsøge at amme ham liggende, fordi du ikke holder hans hoved, hvis han ligger sådan. Og skal du støtte hovedet, så hold din hånd ved hans nakke og ikke på hans baghoved.
Han kan naturligvis også ligge og virre med hovedet, fordi der er en bøvs som irriterer og som han skal af med. Her er det fint at gøre som du gør, tage ham op, lade ham bøvse og så lægge ham til igen. Det er dog en rigtig god idé at du skifter mellem ammestillingerne, når du lægger til igen. Det vil sige at hvis du f.eks. starter med at amme i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, så prøv når du lægger ham til igen ved samme bryst, at lægge ham til i tvillingestilling. Det kan hjælpe ham til at stimulere og tømme brystet bedre.
Og når jeg så skriver "tømme brystet" så er det faktisk ikke helt korrekt, for børn vil aldrig kunne tømme et bryst. Når barnet dier, så går hormonerne igang og mælken kommer. Så der vil altid være lidt at komme efter. Men, brysterne vil føles tømt og du vil kunne mærke forskel på det bryst som han har diet ved og det bryst, som han endnu ikke har diet ved. Så på den måde er det altså helt normalt at du kan føle brystet er tømt, men når du klemmer på brystet, så kan du stadig presse lidt mælk ud :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske