Brev:
Er det bare sådan det er i hendes alder?
12. marts 2012
Alder:
2 mdr.
Er det bare sådan det er i hendes alder?
Hej Helen,
Jeg har en dejlig datter på 10 uger der egentlig har et ret godt sovehjerte - jeg er bare lidt i tvivl om fordelingen af lure om dagen og deres relation til en god nattesøvn.
Da min datter var en 5-6 uger havde hun nogle aftener hvor hun blev meget ulykkelig og slet ikke kunne overgive sig til søvnen hvorfor vi begyndte at putte hende tidligere for at undgå overtræthed - mellem 19 og 20 og nu faktisk næsten altid omkring kl. 19, da hun her ofte ikke kan hænge sammen længere. Det har virket virkelig godt, og selvom hun undertiden græder lidt når hun skal puttes er det også ofte at vi kan putte hende til natten på 5 minutter (op til bliver hun skiftet og får tilbudt brystet, så svøbes hun og vugges med en sang, derefter lægges hun inden hun helt sover i sin bedside crib og falder her enten i søvn med det samme eller af sig selv inden for 5-10 minutter - hun skal dog have sutten 1-2 gange).
Hun vågner så første gang og vil spise mellem 23 og 24 (jeg har nogle dage ladet hende "drømmespise" ved brystet omkring 22.30 hvis jeg først går i seng her). Derefter vågner hun efter 2,5-3 timer og spiser. Nu kommer vi så til mit problem - hun begynder at "bøvle" fra omkring 3-4-tiden. Hun "larmer", kan virke til at have ondt i maven (trækker benene op, giver sig når hun prutter), virrer med hovedet og smider sutten - og hun er så nødt til at få sutten for ikke at vågne helt op - og dette kan være så hyppigt som hver 5.-10. minut. Hun er meget glad for sin sut døgnet rundt!
Jeg ender med at blive temmelig skel-øjet da det står på et par timer. Hun kan undertiden sove mere roligt fra 5 til 6 og står så op omkring 6-tiden (sjældent kan jeg trække den til 6.30).
Så starter dagen, og hun er træt til første lur mellem 8 og 9 (30-45 min), sover så en lang lur fra 10-11 tiden (2 timer indendørs og 3 timer hvis jeg triller tur er "hovedreglen") og igen en lang lur fra 15-16 tiden (1,5 time indendørs, 2-2,5 timer hvis vi triller). Hun kan generelt kun være vågen 1,5 time før hun er træt igen. Hun er rimelig nem at lægge til at sove om dagen, men hvis det er indendørs skal hun helt sikkert have sutten og hjælpes videre en halv time efter hun er lagt, og også nu ofte efter 1 times tid).
Hun vokser flot, spiser efterhånden meget hurtigt (og har den sidste uge været "vred" ved brystet, men det skriver jeg til dig om en anden gang hvis det fortsætter...) og er dygtig til at pludre og være glad - men kan dog også have temperament - tror hun efterhånden vil opleve noget mere og prøver at aktivere hende svarende hertil).
Så en lang smøre - men mit spørgsmål går altså på timerne mellem 3 og 5 om natten. Hvordan får jeg hende til at sove/sove tungere her? Bliver hun lagt for tidligt til natten? Mon det er maven der generer hende og skal jeg se tiden an nogle uger (er faktisk startet Mylicon og kiropraktor for at se om det hjælper)? Eller er det bare sådan det er i hendes alder?
Vil også lige skrive at min datter også tit tager et powernap mellem eftermiddagens lange lur og godnat-tid - dette er enten på skødet eller i slyngevuggen og måske 20-30 min lang omkring kl. 17.30.
Med venlig hilsen
Julie