Svar: Er det bare sådan det er i hendes alder?
12. marts 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som du skriver, som om at din datter har et ret godt sovehjerte og faktisk som om at du lige nu skal se tiden lidt an ...
De fleste børn vil, når de er 2½ måned gammel have brug for at sove ca. 15-15 ½ time i døgnet ofte fordelt sådan at de sover måske 5-5 ½ time i løbet af dagen og sover 10 timer om natten.
Jeres datter lyder til at have fordelt sin søvn sådan, at hun sover en kort formiddagslur, en lang middagslur og en fin 3 lur og nogle med en ekstra powernap og det lyder som om at hun godt kan nå op på 5 timer samlet i løbet af dagen. Om aftenen puttes hun kl 19 og sover så rigtig godt indtil tidlig morgen - altså ca omkring kl 05, hvor hun naturligt har sovet 10 timer og derfor har svært ved at sove mere - det lykkes dog for dig at få hende til at sove længere og det er egentlig ret godt gået ...
Hun er stadig så lille at du er nødt til at være rimelig fleksibel omkring hendes søvn og nogle dage vil hun sove lidt længere og andre dage lidt kortere og det er helt okay. Det du kan gøre lige nu er at indføre et mere og mere genkendeligt putteritual, så hun via sit ritual forberedes til at det er sovetide og dermed trygt lægger sig til at sove, fordi hun ved at det er det der skal ske nu :)
I 3-4 måneders alderen vil der sandsynligvis ske en ændring med hendes søvn og det kan her være en god idé at arbejde på en 3-lure-om-dagen-model, men lige nu lyder det til at være lidt for tidligt :)
Så mit skøn er altså at hun virker urolig om morgenen, fordi hun egentlig har sovet det hun behøver, når I når dertil, men det er stadig for tidligt at starte dage og det er rigtig fint at du prøver at få hende til at sove lidt længere. På sigt er det dagsrytmen og lurene om dagen der skal ændres på for at få ændret på den tidlige morgenrytme, men det er som sagt for tidligt endnu :)
Så hos jer må tiden arbejde lidt endnu ...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske