Svar: Middagslur-dilemma
12. marts 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Mor og Far
Tak for jeres brev :)
Jeg må indrømme at jeg bliver lidt ked af at høre at børnehaven ikke prioritere at børnene skal puttes på en god måde. Jeg synes faktisk der ligger en god pædagogisk opgave i at putte børnene, sidde og læse historie for dem og lade dem falde i søvn trygt og dejligt.
For det er bestemt vigtigt at jeres dreng får sovet middagslur og han har ikke kun brug for at hvile. Det er helt fint at I siger at han "bare skal hvile", men han ender med at falde i søvn og det tyder helt klart på at han har brug for sin søvn. Et barn der mod protester alligevel falder i søvn, har brug for at sove.
Derudover er det tydeligt at han ikke kan holde til aften uden en middagslur, for når klokken bliver 15.30, så kollapser han af træthed og det er rigtig synd. Kører I i bilen, så falder han også i søvn der - han kan ikke klare sig uden søvn i løbet af dagen. Det bedste ville være hvis han kunne få lov til at sove middagslur mellem 12-14 og det blev prioriteret, så han også havde lyst til det, fordi det var ret hyggeligt.
De fleste 3 årige børn har stadig brug for at sove middagslur. De har brug for ca. 12 timers søvn i døgnet og vil ofte sove 1-1 ½ times middagslur og 11 timer om natten.
Hvis det er helt umuligt at få ham til at sove i børnehaven og forholdende ikke er til det, så kan det godt være en løsning at I henter ham, så han kan sove derhjemme. Det vil i givet fald være rigtig godt, hvis du kan hente ham, så han kan puttes til en lur senest kl. 14. Der er nemlig en risiko for at hvis han sover senere, så vil det påvirke hans nattesøvn, så han enten bliver meget svær at få i seng om aftenen, begynder at vågne meget tidligt om morgenen eller måske for en vågenperiode midt om natten.
Og ja, han må gerne blive vækket fra sin middagslur med den alder han har. Det er bestemt bedre at han hjælpes til at sove 1-1 ½ time og vækkes end at han ikke får mulighed for at sove :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske