Brev:
Over i egen seng
12. marts 2012
Alder:
10 mdr.
Over i egen seng
Kære Helen!
Jeg skriver til dig fordi jeg er desperat efter at få noget kyndig vejledning i at få min snart 10 måneder gamle datter over i egen seng.
Hun har stort set altid sovet hos mig i min seng, og jeg har elsket hvert et sekund af det. Men nu er hun så godt i gang med sin grovmotoriske udvikling, det ikke længere er forsvarligt at have hende i sengen, og også temmelig utrygt for min næse, da jeg tit vågner ved et lille, men fast spark i ansigtet :)
Jeg har forhørt mig lidt hos veninder med større børn og andre der kunne tænkes at have gode råd, men enten har de aldrig haft udfordringen, ellers er det løsningsforslag, jeg ikke kan bruge til noget.
Jeg har forsøgt mig lidt med det normale putte ritual, blot med den hensigt at blive lagt i sin egen seng, (som jeg har taget den ene side af tremmerne af og sat helt op til min side seng) og normalt synes hun også det er vældig hyggeligt, lige indtil hun bliver træt og vil sove. Jeg har mens hun har ligget og hygget i sin egen seng ligget i min seng og rævesovet og når hun begynder at græde, forsøgt med beroligende tale, kærtegn etc. Hun skubber mine hænder væk og bliver blot mere og mere vred. De gange jeg har forsøgt mig, har jeg taget hende op når hendes gråd er blevet så voldsom jeg synes det har været for meget. Trøstet og forsøgt at lægge tilbage. Hun har hver gang startet gråden, så snart hun har indset hun er på vej ned i sengen igen. Det er endnu ikke lykkedes mig at få hende til at sove en eneste nat i egen seng!!!
Når vi er tilbage i min seng falder hun i søvn i løbet af 5-10 minutter.
Her til aften gik det så helt galt!!! Mens hun græd, vendte hun mig ryggen, tog bevidst og fjernede mine hænder når jeg forsøgte at nusse hende. En gang imellem vendte hun sig om og kiggede bebrejdende på mig. Men jeg var fast besluttet på det skulle lykkes, så lå bare lige så stille og sang lidt for hende og prøvede at være der for hende. Pludselig begynder hun har hoste og bliver endnu mere vred og kaster så op ud over det hele!!!
JEG FØLER MIG SOM VERDENS RINGESTE MOR!!!!
Jeg tager hende selvfølgelig op med det samme og trøster hende.
Normalt tager det ca 30 minutter før hun stopper med at græde når vi har forsøgt, i dag holdt hun faktisk op med at græde med det samme. Var forholdsvis glad, og efter ca 20 minutter kunne jeg lægge hende til at sove i min seng på 5 minutter.
Vores normale døgn rytme er, op mellem 8 og 9, en lur ved ca 11 tiden, ca 1 time, ny lur ved ca 16 tiden, ca 2 timer. Godnat mellem kl. 21 og 22.
Min mand arbejder i øjeblikket på en opgave, der gør han ikke er hjemme i hverdagene når hun skal puttes.
Håber du kan hjælpe mig.
De bedste hilsner
Molly Mor :)