Svar: Over i egen seng
12. marts 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Molly´s Mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din datter lyder til at være rigtig godt igang motorisk og igang med det der hedder separationsfasen. Det betyder at hun er igang med at øve sig i at adskille sig fra dig, hvilket hun viser ved at hun nu kravler og bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd i løbet af dagen.
Dette giver både en stor motorisk uro om natten, fordi hun får sig lagt i stillinger som hun endnu ikke helt mestrer at komme væk fra og hun har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen og blive puttet under dynen. Det giver også en stor mental uro om natten, fordi hun drømmer rigtig meget. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme :)
Det gør også at det lige nu kan være svært for hende at overgive sig til søvnen, det er svært at finde fysisk ro og ligge stille og det er også svært at slippe dagen og alle oplevelserne, hun vil hellere lege og følge med end sove. Og samtidig med dette, så har hun også ekstra meget brug for at mærke dig, brug for din nærhed og tætte fysiske kontakt. Hun har brug for at føle at du er der for hende 100 pct. for ellers kan hun ikke separere sig fra dig - man skal være knyttet til for at kunne adskille sig.
Det vil være en rigtig god idé at du starter din datters putteritual med et bad, nattøj osv. og herefter giver hende en godnatgrød. Og så skal hun have mælk, ammes eller have flaske. Det er vigtigt og helt naturligt at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual. Det du skal være opmærksom på er dog, at hun puttes før hun falder helt i søvn. Hun skal puttes når hun er døsig og lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt. Hun skal altså ikke som du forsøger lige nu puttes, når hun er vågen.
Hvis du ammer hende, så prøv at lægge hende fra dig lige der, hvor hun tydeligt har svært ved at holde øjnene åbne, næsten sover, men alligevel registrerer at hun lægges i sin seng. Bliv hos hende, hold dine hænder på hende, så hun kan mærke at du er der, vug hende stille imens hun ligger ned i sengen og lul hende til ro netop med din nærhed og hænder.
Hvis du giver flaske, så prøv at putte hende i sengen fra starten og giv hende flasken i sengen. Kom en lille pude eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hovedet eleveres lidt op og hun ikke ligger helt fladt. Fjern flasken lige inden hun sover helt, lige der hvor hun smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Igen så hun registrerer at det er egen seng hun ligger i.
Det er rigtig fint at du har sat jeres senge sammen - du skal lige sikre at sengene spændes fast til hinanden, så de ikke kan glide fra hinanden :) Det giver mulighed for at du kan ligge ved siden af hende, lade hende mærke dig osv. og hun samtidig lærer at sove i egen seng og det er meget fint. Det du skal være opmærksom på er puttetidspunktet og at hun skal være lige ved at sove, men ikke sove helt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske