Svar: Amning om natten - afhængig af bryst
13. marts 2012
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig om brevkassen og mine svar - du er også god til at skrive præcise spørgsmål .. :)
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte rytme, de spiser og sover anderledes end tidligere og det handler om at de netop i den alder, begynder at interessere sig meget mere opmærksomt på, hvad der sker omkring dem.
Jeres datter begynder at opleve mere af verden nu, hun registrerer mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmede og er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende. Det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, og har brug for hjælp til at blive skærmet og finde ro, når det er tid til søvn. Og det betyder også at hun ofte vil lade sig forstyrrer, når hun spiser. Du kan sandsynligvis godt opleve at hun om dagen, dier, slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper igen, pludrer lidt osv. og kommer far eller storesøster ind i stuen, ja så slipper hun og kikker efter dem og så er det pludselig meget sjovere og mere spændende end at spise ...
Det betyder at mange børn i 3-4 måneders alderen begynder at komme ind i en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem og det lyder som om at det måske er det, der sker hos jer. I hvert fald lyder det som om at lillepigen er sulten og måske ikke får helt nok i løbet af dagen og det hun mangler søger hun så om aftenen og natten. Det er fint at du supplerer med en flaske om aftenen, det må hun gerne få - men det er sandsynligvis ikke helt nok. Det vil være rigtig godt hvis du kunne arbejde på at mætte hende lidt mere hele dagen igennem, så hun ikke spiser med 1 ½ - 2 timers mellemrum om natten og 3-4 timers mellemrum om dagen, men gør det omvendt ... :)
Det er rigtig godt at du nu arbejder på en dagsrytme med 3 lure dagligt og det lyder til at fungerer fint. Prøv om du i en periode kan amme hende fra det ene bryst, når hun vågner og herefter lege med hende, tumle med hende, skifte hende og så amme hende fra modsatte bryst inden hun så skal sove igen. Det gør ikke noget at hun kun spiser "toppen" fra modsatte side, bare det at hun stimulerer begge bryster mellem hver lur og får lidt ekstra vil kunne hjælpe jer til roligere aftener og nætter og næste gang du lægger til, så starter du bare der hvor hun tog "toppen" sidst og lader hende spise i bund fra den side, hvorefter du igen leger, tumler, skifter og tilbyder modsatte side :)
På sigt vil det være en rigtig god rytme, at hun altid får mælk inden hun skal sove, fordi i takt med at hun bliver ældre og skal igang med skemaden vil det være naturligt at hun så får skemad og vand af kop, når hun vågner. Men lige nu er hun for lille til skemad og du skal derfor prøve at øge hendes indtag af mælk i dagtimerne :)
Du kan naturligvis også supplere hende med en flaske eller mere i løbet af dagen, gør du det, skal du naturligvis være opmærksom på at jo mere flaske du giver, jo større sandsynlighed er der for at hun vælger flasken og fravælger brystet. Dermed også sandsynlighed for at din mælkemængde nedsættes og amningen stopper. Det kan være du synes det vil være både praktisk og rart og det er helt fint, du skal bare vide at det er sådan det er :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske