Svar: Opstart af skemad - igen
13. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære lillemandens mor
Det er fint at holde pause fra skemaden en uges tid, når jeres dreng kaster op, tydeligt er forkvalmet og sandsynligvis ikke har den store lyst til at spise.
Jeg vil dog anbefale at I forsøger at give ham mad i hånden som han kan sidde og gumle lidt på. Både fordi han kan øve sig mundmotorisk, men også fordi det giver ham en idé om at det at smage og gumle på noget er spændende og dejligt og I på den måde bibeholder, at det er tid til at spise andet end mælk nu.
I takt med at maven stabiliserer sig, så vil det være rigtig godt at starte op med skemad og gerne som en fast rutine dagligt. Jeg synes du skal give ham skemad 3 gange dagligt - morgen, frokost og aften - og på den måde stille og roligt få ham igang. Ikke store mængder, måske bare 4-5 skefulde til max ½ dl. bare så han kommer ind i rytmen og maven stille og roligt får lidt andet at arbejde med.
Det er vigtigt at det at spise forbindes med noget dejligt og rart, og han må ikke få skemad i en mængde, der får ham til at kaste yderligere op - så hellere en pause eller meget små mængder og lidt i hånden at gumle på selv :)
Det er vigtigt at komme igang og hvis han begynder at øge sit mælkeindtag nu, hvor det stille og roligt skal sættes ned, så kan det være svært at få motivationen og lysten til skemaden ind. Så lige nu hvor han er syg, må han naturligvis gerne holde pause og skal naturligvis sikres den mælk han har behov for, men giv ham mad i hånden - f.eks. bløde frugtbåde eller agurk, det kan smage godt, når man er syg og vent ikke for længe med skemaden, giv det som en fast rytme, bare i små mængder, så I ikke kommer alt for sent igang :)
Rigtig god bedring med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske