Svar: Mad, mælk, søvn
13. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at din datter trives og er kommet godt igang med skemaden. Og det lyder som om at mængden mellem skemad og amning passer fint, i hvert fald lyder det ikke som om at hun spiser så store mængder skemad, at det tager pladsen op for mælken og det er vigtigt :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 6 amninger i døgnet ved siden af indtaget af skemad og den mængde vand de kan drikke af en kop. Mælkeindtaget udgør fortsat størstedelen af hendes indtag - de fleste børn vil i denne alder drikke mellem 800-1000ml mælk i døgnet.
I 7 måneders alderen vil ofte nedsættes til fire amninger i døgnet og disse fire amninger vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således amningen om formiddagen og om eftermiddagen der forsvinder.
Amningen om natten kan du godt forsøge at trappe ud af nu. Det vil sige den amning der ligger midt nat ca kl 03. Det er en forudsætning at hun spiser og især drikker nok mælk hos dig dag og aften. Du kan med fordel forsøge at amme hende fra begge bryster sen aften, så du på den måde sikrer hende at være fyldt ekstra op og dermed bedre kunne undvære amningen midt nat. Du trapper derudover bedst ud ved at amme hende, men gøre amningen så kortvarig som muligt. Det vil sige at du skal tilbyde brystet men forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende.
I stedet for brystet skal hun så have noget andet i stedet, et nyt ritual, en ny måde at blive beroliget på, det kan være at du kærtegner hende, giver hende end putteklud eller små ord du siger som "sshh-sshh" eller lignende.
Du må indstille dig på at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det så være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove - netop så hun kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren! :)
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, skal du så sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Det kan være en rigtig god idé at koble hendes seng til din. Tage tremmerne af den side, som vender ind mod dig og koble jeres senge sammen. På den måde kan hun lære at sove i sin egen seng og du kan samtidig berolige hende og lade hende mærke at du er der, uden at hun behøver komme op og uden at du behøver stige ud af din seng.
Det vil være rigtig godt hvis du kan amme hende kl 05 om morgenen og forsøge her at få hende til at sove lidt videre, netop ved at amme hende der. Og hvis du på nogen måde kan strække tidspunktet hvor I står op, så prøv at gøre det. Dette fordi hun naturligt lige nu vil have rigtig svært ved at kunne nøjes med to lure, fordi hun sover meget tidligt dagen igennem. Eftermiddagen bliver hurtigt for lang for hende og som planen ser ud lige nu, så ser det ud som om at hun har brug for en powernap eftermiddag. Det vil derfor være rigtig godt hvis I stille og roligt kan arbejde på en rytme, hvor hun sover formiddagslur i stedet for morgenlur og sover middagslur f.eks. mellem 13/13.30-15.30/16 og så kan hun blive puttet 19.30-20. De fleste børn vil i denne alder sidst på dagen godt kunne være vågne i 3½ - 4 timer. F.eks. mellem 16-19.30. Og jeres datter er ofte vågen mellem 14.30-19 altså ofte en time mere og det er nok for meget ...
En plan I kunne arbejde hen imod kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes i mors seng og forsøges på den måde at blive holdt sovende, så dagen ikke starter alt for tidligt.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden.
Ammes og puttes til formiddagslur 9-9.30 - altså på sigt ½-1 time senere end nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13-13.30 - altså igen 1 time senere end nu og må her gerne sove 2-2 ½ time, hvis hun kan :)
Eftermidddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og vil ofte også stadig have brug for amning her - bedre at amme her end midt nat :)
Powernappen springes ofte over - men igen, det afhænger af hvor tidligt hun sover i løbet af dagen
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop
Kommer i bad og gøres klar til natten
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - igen ½-1 time senere end nu
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Med hensyn til mad i hånden, så er det vigtigt at du giver hende bløde frugtbåde som feks. appelsinbåde som hun kan sidde og sutte saften ud af og du skal naturligvis have hende under opsyn. Når du giver hende ristede rugbrødsbjælker og lignende, så er det vigtigt at du udskifter dem jævnligt, så hun hele tiden har en ny hun kan opbløde med spyt og gumle på og dermed ikke får gnasket dem for meget i stykker.
Hvis hun har tænder og bider store stykker af med det samme, så prøv i stedet at give hende små mikrobidder ind i munden, som hun kan øve sig i at sutte på. Igen blød mad som små stykker helt blød kartoffel eller en lille bid af indmaden af en frikadelle eller lidt laks fra ovnen. Så små stykker at hun ikke kan få det galt i halsen, men stadig oplever at have noget i munden som kræver bevægelse med tungen og motorisk øvelse :)
Og ja, så lyder det som om at hun lige nu skal have lov til at powernappe om eftermiddagen og måske derefter puttes i seng lidt senere - I kan håbe at det vil gøre at hun så også sover lidt længere og at det på den måde hjælper jer til en ny rytme, hvor hun kan nøjes med to lure dagligt ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske