Svar: Stadig hysterisk om natten
13. marts 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Tobias´mor
Tak for dit brev :)
Tobias er 2½ år og som jeg forstår dit brev i dag, så sker der ofte det hos jer, at han falder i søvn i sin seng, men vågner med skrig først på natten. Og han vil ikke trøstes, holdes om og beroliges ...
Jeg tror Tobias får et anfald af natteskræk, hvilket ikke er det samme som mareridt.
Når vi sover skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men har man natteskræk, så har man en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, barnet vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil vågne op og sidde med åbne øjne - Tobias vil altså se vågen ud og hans gråd vil ofte lyde mere som skrig end som gråd, - måske derfor du tolker det som "hysterisk". Han vil tale usammenhængende og virke konfus og han vil ikke rigtigt kunne genkende jer - måske derfor intet af det far gør, synes at virke...
Når man forsøger at berolige et barn med natteskræk, så bliver man ofte skubbet væk, barnet registrerer ikke at man er der for at hjælpe, men bliver snarere irriteret over at man forsøger at hjælpe barnet. Og altså derfor han bliver irriteret på far.
Natteskræk opstår ofte også først på natten og det er også tilfældet hos jer.
Når I oplever disse anfald, så tolker jeg at reaktionen er at tage Tobias op, forsøge at trøste og berolige ham. I prøver at tale med ham, stiller ham spørgsmål "hvad er det du vil?" og lignende, hvilket han ikke er i stand til at svare på og jeres kærtegn kan han ikke tage imod - fordi han rent faktisk sover.
Ofte sker der sandsynligvis også det, at han faktisk bliver vækket. Han er altså ikke vågen til at starte med, men vækkes af jeres reaktion og det gør ham naturligt ekstra forvirret, fordi han ikke forstår hvorfor I pludselig er der, hvad der sker osv. Han var jo midt i sin søvn.
Derfor er det bedste I kan gøre at få ham til at sove videre, - hjælpe ham med at blive lagt ned igen, få dynen om sig, ikke tale for meget, ikke tilbyde vand eller andet aktivt, bare ned at ligge, dynen på, ro på og videre i søvnen. Ender han med at vågne, så kan det være nødvendigt at I tager ham ind til jer og lader ham sove videre der og så kan han evt. flyttes tilbage til egen seng igen, når pladsen begynder at blive for trang.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske