Svar: Vil ikke falde i søvn til middag
14. marts 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lena
Din dreng lyder til at sove godt nu og det er rigtig dejligt! :) Han lyder dog også til at sove mere end man umiddelbart skal forvente - han har tidligere nok haft lidt at indhente søvnmæssigt, men det kunne godt lyde som om at han nu måske skal sove lidt mindre ...
De fleste børn vil, når de er 2 år gamle, have brug for ca 13 timers søvn i døgnet. Jeres dreng sover nu fra kl. er ca. 19.30-20 og vågner af sig selv kl 8. Det betyder at han sover ca 12-12 ½ time om natten. Hans udregnede behov giver altså behov for ½ -1 times middagslur i løbet af dagen og når han falder i søvn, så sover han også godt og kan ofte sove et par timer i løbet af dagen - altså mere end det udregnede behov. Og det er rigtig godt og rigtig dejligt, men det kan også være sådan at den meget lange nattesøvn, gør det svært for ham at overgive sig til søvnen om dagen, så når han så endelig sover, så sover han for længe og sover for sent ...
Du kunne derfor prøve at vække ham om morgenen ... Det er naturligvis rigtig dejligt at han vågner af sig selv, men for at gøre ham mere parat til en middagslur, kan det være en god idé at du vækker ham senest kl 7.30 så han starter dagen lidt før og får morgenmad kl 8. Og så vil det være fint at tilbyde ham en times middagslur f.eks. mellem kl 13.30-14.30.
Jeg skønner at det vil være bedre for ham at få en kortere nattesøvn og så stadig få en middagslur, for han har brug for det afbræk i løbet af dagen, som luren vil give ham. Han viser også behov for en lur, for han er tydeligt træt og springes luren over, så falder han i søvn sidst på eftermiddagen. Så mit forslag er altså at tage ham lidt før op om morgenen, for at han så er mere parat til at sove, når du så putter ham om dagen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske