Svar: Forkorte søvnen om eftermiddagen?
15. marts 2012
Alder:
19 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :)
Det er generelt en god idé at have et fast stå op tidspunkt om morgenen og hvis barnet ikke vågner af sig selv, kan man være nødt til at vække barnet. At have et fast stå op tidspunkt har betydning for hele dagens rytme og dermed også for hendes evne til at overgive sig til middagssøvnen og til putningen om aftenen.
Jo mere ens dagen er, jo mere fast rytme, jo større sandsynlighed for at du også kan regne med et nogenlunde ens puttetidspunkt om aftenen :)
Din datter vil normalt have brug for at sove ca. 13 ½ time i døgnet. Det kan være fordelt sådan, at hun sover f.eks. 11 ½ time om natten og 2 timer om dagen. Det betyder at hvis hun f.eks. står op hver dag kl 7, så vil det være meget passende at hun puttes kl 19.30 og sover ca 2 timer til middag - altså meget som den rytme I tidligere har haft :)
Når hun så nogle dage sover 3-4 timer til middag, så vil hun naturligt ikke kunne sove allerede kl 20 - og modsat, så vil hun naturligt sove mere om dagen, jo kortere nattesøvnen bliver, så det kan være en lidt dum cirkel at komme ind i .. dagen skal jo ikke bruges til at sove i, men til at være aktiv i.
Det kan være en god idé at du ikke putter hende, før du mener hun er helt parat til at sove. Hvis du putter hende en time før hun egentlig er træt nok til at falde i søvn, så kan du risikere at hun begynder at tro, at det at blive puttet er noget der varer en time og derfor får en rytme, hvor hun trækker putningen ud. For at undgå dette, kan det være en god idé at du ikke putter hende før kl. er 21 og efter et par aftener, kan du så putte lidt før 20.45, så 20.30, 20.15 osv. indtil du når det tidspunkt som normalt er passende. Ved at putte hende når hun er helt parat til at sove, så hjælper du hende til at forbinde putning med noget der ikke trækkes ud.
I takt med at hun så begynder at sove længere nattesøvn igen, så vil hun normalt også begynde at afkorte sin middagslur af sig selv og dermed ikke forlænge dagssøvnen, som er tilfældet lige nu. Men, det sker dog ikke altid og derfor kan man nogle gange være nødt til at vække hende fra middagsluren, blidt og nænsomt, så hun efter at have sovet ca 2 timer kommer op, leger og bruger sig selv motorisk igen. Og derfor igen naturligt er parat til at sove, når hun så puttes om aftenen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske